1). Sprawy rolnictwa, leśnictwa, łowiectwa, zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych oraz gospodarki we wspólnotach gruntowych, w tym m.im:
- Nadzór nad działalnością spółek w rozumieniu ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych:
a) zatwierdzania statutu spółki oraz jego zmiany,
b) zatwierdzania planu zagospodarowania i regulaminu użytkowania gruntów i urządzeń spółki oraz wprowadzania w tych planach i regulaminach zmian i uzupełnień,
c) tworzenia spółki przymusowej, nadania jej statutu oraz wyznaczania organów spółki i ustalania wynagrodzenia dla osób nie będących członkami spółki, wyznaczonych do organu spółki,
d) wyrażania zgody na zbycie, zamianę oraz przeznaczenia na cele publiczne lub społeczne wspólnot gruntowych oraz na zaciąganie pożyczek pieniężnych przez spółkę,
e) zatwierdzania aktu zbycia we wspólnocie,
2. Opiniowanie rocznych planów łowieckich,
3. Współdziałania z dzierżawcami i zarządcami obwodów łowieckich, nadleśniczymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego – Lasy Państwowe w sprawach związanych z zagospodarowaniem obwodów łowieckich a w szczególności w zakresie ochrony i hodowli zwierzyny,
4. Przyjmowania od zarządców obwodów łowieckich oraz właścicieli, posiadaczy i zarządców gruntów zgłoszenia o dostrzeżonych objawach chorób zwierząt dziko żyjących, które mogą być przeniesione na ludzi lub zwierzęta gospodarskie,
5. Obowiązki wynikające z ustawy o ochronie zwierząt, zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt,
6. Zatwierdzania ugody w sprawach zmian stosunków wodnych na gruntach,
7. Nakazywania wykonania niezbędnych urządzeń zabezpieczających wodę przed zanieczyszczeniem lub zabronienia wprowadzania ścieków do wody w przypadku wprowadzenia przez właściciela gruntów do wody ścieków nienależycie oczyszczonych,
8. Prowadzenie targowisk,
9. Zezwolenia na prowadzenie targowisk przez inne podmioty,
2). Drogownictwa:
1. przygotowanie opinii w sprawie zaliczania drogi do kategorii dróg wojewódzkich.
2. przygotowanie opinii w sprawie przebiegu dróg wojewódzkich.
3. przygotowanie opinii w sprawie zaliczania drogi do kategorii dróg gminnych i lokalnych.
4. zaliczania drogi do kategorii dróg zakładowych.
5. nadzorowanie budowy, modernizacji i utrzymania dróg gminnych i lokalnych.
6. zarządzanie siecią dróg gminnych i lokalnych.
7. orzekanie o przywróceniu pasa drogi gminnej i lokalnej do stanu poprzedniego w razie jego naruszenia.
8. przygotowanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie drogi gminnej obiektów nie
związanych z gospodarką drogową.
9. przygotowanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego drogi gminnej.
3). Geodezji i gospodarki gruntami:
1. sprzedaży lub oddawania w wieczyste użytkowanie gruntów, sprzedaży wolnych budynków i urządzeń, wolnych lokali w drodze przetargu,
2. podziału nieruchomości zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego,
3. podziału nieruchomości poza planem zagospodarowania przestrzennego,
4. przejęcia na własność za odszkodowaniem ulice powstałe w wyniku podziału,
5. tworzenia zasobów gruntów na cele zabudowy wsi,
6. ustalania granic gruntów przeznaczonych pod zorganizowane budownictwo wielorodzinne, wykłada projekty uchwał do wglądu zainteresowanych osób,
7. wyposażania gruntów wchodzących do zasobów w urządzenia komunalne oraz niezbędne sieci uzbrojenia terenu,
8. w zamian za scalanie, przekazuje właścicielom lub wieczystym użytkownikom odpowiednią ilość działek budowlanych lub dokonuje rozliczenia w gotówce,
9. dokonywania zmian w księgach wieczystych
10. podaje do publicznej wiadomości ogłoszenie o przetargu,
11. podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży,
12. przejęcia nieodpłatnie na własność gminy budynki mieszkalne, gospodarcze, garaże i infrastrukturę mieszkaniową do zasobów komunalnych wraz z przynależnymi gruntami,
4). Inwestycje komunalne:
- pomocy przy realizacji inwestycji prowadzonych w ramach robót publicznych.
5). Wykonuje inne czynności nie objęte niniejszym zakresem zlecone przez przełożonych.
Kierownik referatu odpowiedzialny jest za:
1.wykonywanie obowiązków związanych z pełnieniem funkcji kierowniczej:
a) prowadzenie i nadzór całość spraw należących do zakresu zadań podległej komórki oraz stosownie do posiadanych kompetencji wykonywanie zadań zleconych przez bezpośredniego przełożonego,
b) wydawanie poleceń związanych z zakresem obowiązków referatu, sprawowanie nadzoru nad przebiegiem pracy oraz ocenianie jej wykonanie,
c) podejmowania decyzji dotyczących wykonywania zadań referatu przy pomocy środków materialnych i podległych pracowników.
2. Wykonywanie zadań określonych dla referatu, a w szczególności:
a) nadzór nad wypełnianiem obowiązków służbowych przez podległych pracowników,
b) nadzór nad zgodnością z prawem i poprawność formalną opracowywanych projektów aktów prawnych,
c) inicjowanie i opracowywanie projektów niezbędnych zarządzeń, decyzji i wytycznych w zakresie wykonywanych spraw,
d) właściwe przyjmowanie i załatwianie spraw i interesantów.
3. Przygotowywanie projektów materiałów, sprawozdań, analiz, ocen oraz informacji dla Rady Gminy oraz dla potrzeb Wójta Gminy,
4. Współdziałanie z inspektorami nadzoru w zakresie nadzoru nad inwestycjami i remontami oraz projektantami będącymi kontrahentami Gminy Dubeninki.
5. Współdziałanie ze Skarbnikiem Gminy w zakresie opracowywania projektu budżetu,