ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały Rady Gminy

Pobierz dane XMLAkt prawny: X/74/15Drukuj informacjęAkt prawny: X/74/15

Szczegóły informacji

X/74/15

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Uchwała

Status: częściowo uchylona

Sesja: Nie dotyczy

Kadencja: VII kadencja

Data wejścia w życie: 2016-01-01

Data podjęcia/podpisania: 2015-12-29

Publikacja w Dz. Urz. Woj. z roku: 2016 nr pozycja 6, opublikowano dnia: 2016-01-04

Tytuł aktu:

w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkól, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych szkół podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Dubeninki oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji

Na podstawie:

art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2015 r., poz. 1515) oraz art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)

Treść:

Rada Gminy Dubeninki uchwala, co następuje:
 
§ 1. 1.Uchwałę stosuje się do zakładanych i prowadzonych na terenie Gminy Dubeninki:
 
1) publicznych przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez podmioty inne niż ministrowie i jednostki samorządu terytorialnego;
 
2) niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez podmioty inne niż ministrowie i jednostki samorządu terytorialnego.
 
2. Niniejsza uchwała reguluje tryb udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Gminy Dubeninki dla jednostek, o których mowa w ust. 1 uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczania dotacji, a także tryb i zakres kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji.
 
3. Dotyczące przedszkoli publicznych przepisy niniejszej uchwały stosuje się odpowiednio do oddziałów przedszkolnych publicznych szkół podstawowych.
 
4. Dotyczące przedszkoli niepublicznych przepisy niniejszej uchwały stosuje się odpowiednio do oddziałów przedszkolnych niepublicznych szkół podstawowych.
 
§ 2. Ilekroć w przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:
 
1) ustawie- należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września1991 r. o systemie oświaty (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; z późn. zm.);
 
2) ustawie o finansach publicznych- należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 885; z późn. zm.);
 
3) jednostce- należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w § 1 ust. 1 lub oddział przedszkolny z § 1 ust. 3 i 4 niniejszej uchwały;
 
4) uczniu- należy przez to rozumieć ucznia lub wychowanka jednostki wymienionej w § 1 ust. 1 lub oddziału przedszkolnego z § 1 ust. 3 lub 4 niniejszej uchwały.
 
§ 3.1. Podstawą obliczania dotacji jest:
 
1) w odniesieniu do dotacji dla publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 80 ust. 2b ustawy- kwota równa 50% wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym prowadzonym przez Gminę Dubeninki, pomniejszonych o stanowiące dochody budżetu gminy wpływy z opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłaty za wyżywienie, z tym że na ucznia niepełnosprawnego przyjmuje się kwotę równą kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Dubeninki;
 
2) w odniesieniu do dotacji na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w jednostce publicznej, o której mowa w art. 80 ust. 2c ustawy- kwota równa 100% kwoty przewidzianej na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy Dubeninki;
 
3) w odniesieniu do dotacji na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w jednostce niepublicznej, której mowa w art. 90 ust. 1a ustawy- kwota równa 100% kwoty przewidzianej na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy Dubeninki;
 
4) w odniesieniu do dotacji dla niepublicznej szkoły podstawowej lub niepublicznego gimnazjum, o których mowa w art. 90 ust. 2a ustawy- kwota równa 100% kwoty przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Dubeninki;
 
5) w odniesieniu do dotacji dla niepublicznego przedszkola, o której mowa w art. 90 ust. 2b ustawy oraz art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 827)- kwota równa 75% ustalonych w budżecie Gminy Dubeninki wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o stanowiące dochody budżetu gminy wpływy z opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłaty za wyżywienie, z tym że na ucznia niepełnosprawnego przyjmuje się kwotę równą kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Dubeninki;
 
6) w odniesieniu do dotacji dla niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 90 ust. 2d ustawy oraz w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 827)- kwota równa 40% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym prowadzonym przez Gminę Dubeninki, pomniejszonych o stanowiące dochody budżetu gminy wpływy z opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłaty za wyżywienie, z tym że na ucznia niepełnosprawnego przyjmuje się kwotę równą kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Dubeninki;
 
7) w odniesieniu do dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy- kwota równa 50% ustalonych w budżecie Gminy Dubeninki wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia.
 
2. Przedszkola publiczne otrzymują na każdego ucznia z budżetu Gminy Dubeninki dotację określoną w art. 80 ust. 2 ustawy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Dubeninki.
 
3. Niepubliczne przedszkola określone w art. 90 ust. 1b ustawy otrzymują na jednego ucznia dotację w wysokości wskazanej w art. 90 ust. 1b ustawy, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Dubeninki.
 
4. Niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego określone w art. 90 ust. 1c ustawy otrzymują na jednego ucznia dotację w wysokości wskazanej w art. 90 ust. 1c ustawy, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Dubeninki.
 
5. Publiczne szkoły, o których mowa w art. 80 ust. 3 ustawy, otrzymują na każdego ucznia z budżetu Gminy Dubeninki dotację w wysokości określonej w art. 80 ust. 3 ustawy.
 
§ 4. 1. Osoba prowadząca jednostkę, składa corocznie wniosek o udzielenie dotacji rocznej do Wójta Gminy Dubeninki do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.
 
2. Wniosek składa się odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej.
 
3. Przepis § 4 ust. 2 dotyczy również oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych.
 
§ 5. 1. Dotacja udzielana jest na każdego ucznia jednostki organizacyjnej, wykazywanego w informacji miesięcznej, składanej przez osoby otrzymujące dotacje w terminie do 10 dnia każdego miesiąca, z tym że za miesiąc grudzień do dnia 5 grudnia, według stanu na pierwszy dzień roboczy miesiąca.
 
2. Wzór informacji o liczbie uczniów, stanowi załącznik Nr 2 do uchwały.
 
3. Do informacji, o której mowa w § 5 ust 2 należy dołączyć wykaz faktycznie uczęszczających uczniów do szkoły/przedszkola/oddziału przedszkolnego/ innej formy wychowania przedszkolnego zgodnie z załącznikiem Nr 3 do uchwały.
 
4. Informację składa się odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej.
 
5. Przepis § 5 ust. 4 dotyczy również oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych.
 
6. Miesięczną kwotę dotacji oblicza się na podstawie informacji, o której mowa w ust. 2 zaokrągla się ją do pełnych złotych i wypłaca na rachunek bankowy placówki wskazany we wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 1, z uwzględnieniem korekt, o których mowa w ust. 7.
 
7. Osoba otrzymująca dotacje zobowiązana jest do złożenia korekty informacji, o której mowa w ust. 2, zwiększającej lub zmniejszającej liczbę uczniów niezwłocznie po stwierdzeniu faktu błędnego podania liczby uczniów będącej podstawą do naliczenia dotacji.
 
§ 6. 1. Osoba otrzymująca dotacje składa rozliczenie z wykorzystania dotacji w terminie do 15 stycznia roku następującego po roku którego dotyczyła dotacja.
 
2. Wzór rozliczenia stanowi załącznik Nr 4 do uchwały.
 
3. W przypadku prowadzenia kilku dotowanych z budżetu Gminy Dubeninki jednostek przez ten sam organ prowadzący, rozliczenie należy złożyć osobno dla każdej jednostki.
 
4. Przepis § 6 ust. 3 dotyczy również oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych.
 
5. Ewentualne nadpłaty bądź niedopłaty w stosunku do kwoty należnej dotacji będą korygowane przez Gminę przy przekazaniu kolejnej raty.
 
6. Ustalona kwota zobowiązania Gminy Dubeninki z tytułu wyrównania dotacji należnej za poprzedni rok budżetowy przekazywana będzie na rachunek bankowy jednostki.
 
7. Środki dotacji przekazanej w roku tytułem wyrównania za rok ubiegły lub lata ubiegłe można rozliczyć wydatkami z roku jej wypłacenia, albo wydatkami roku, którego dotacja dotyczyła, pod warunkiem, że wydatki te nie były przedmiotem rozliczenia dotacji odpowiednio za rok ubiegły lub za lata wcześniejsze w których się należała.
 
8. Wyrównanie dotacji za poprzedni rok rozlicza się wraz z dotacją roku bieżącego.
 
9. Dotacja w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego, wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem oraz dotacja pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
 
10. Osoba prowadząca jednostkę, która zakończyła działalność w trakcie roku budżetowego zobowiązana jest do zwrotu niewykorzystanej dotacji na konto Gminy, oraz do złożenia rozliczenia na formularzu określonym w ust. 2, w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu zakończenia działalności.
 
§ 7. 1. W dotowanych jednostkach Wójt Gminy Dubeninki może okresowo przeprowadzać kontrole, o których mowa w art. 80 ust. 3e oraz art. 90 ust. 3e ustawy.
 
2. Kontrole, o których mowa w ust. 1 przeprowadzają przedstawiciele Gminy Dubeninki upoważnieni przez Wójta Gminy Dubeninki, zwani dalej kontrolerami, na podstawie imiennego upoważnienia wydanego im przez Wójta.
 
§ 8. 1. Kontroler ma prawo do:
 
1) swobodnego poruszania się na terenie jednostki kontrolowanej, w tym do wstępu do obiektów i pomieszczeń związanych z przedmiotem kontroli;
 
2)wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, pobierania dokumentów i innych materiałów, z zachowaniem wymogów przewidzianych w przepisach odrębnych.
 
2. Kontrola może polegać również na wezwaniu organu prowadzącego daną jednostkę do złożenia informacji dotyczącej wykorzystania przekazanej części dotacji wg wzoru o którym mowa w § 6 ust. 2 uchwały.
 
§ 9. 1. Z przeprowadzonej kontroli kontroler sporządza protokół, którego jeden egzemplarz przekazuje osobie reprezentującej jednostkę kontrolowaną.
 
2. Jednostce kontrolowanej i organowi ją prowadzącemu przysługuje prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia należy zgłosić kontrolerowi na piśmie w terminie 14 dni od dnia przedłożenia protokołu do podpisania.
 
3. W razie zgłoszenia zastrzeżeń z ust. 2, kontroler jest zobowiązany dokonać ich analizy, a w razie konieczności podjąć dodatkowe czynności kontrolne. W przypadku uznania zasadności zastrzeżeń, kontroler dokonuje zmiany lub uzupełnienia protokołu kontroli.
 
4. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kontroler przekazuje na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
 
§ 10. 1. Dokumentacja finansowa dotycząca podmiotu dotowanego powinna być opisana w sposób umożliwiający ustalenie wysokości wydatków finansowanych ze środków dotacji.
 
2. W przypadku, gdy księgi finansowe znajdują się poza siedzibą dotowanej jednostki, organ prowadzący zobowiązany jest zapewnić dostępność ksiąg finansowych i dowodów księgowych, na czas kontroli, w siedzibie dotowanej jednostki.
 
§ 11. Traci moc Uchwała Nr IX/62/15 Rady Gminy Dubeninki z dnia 13 listopada 2015 r. w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i szkół publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.
 
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dubeninki.
 
§ 13. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko- Mazurskiego.
                                                                                
Przewodniczący Rady Gminy
Stanisław  Rudziewicz
 
Uchwała Nr 0102-59/16 RIO w Olsztynie z dnia 22 stycznia 2016r. (data wpływu 07.03.2016) - nieważność §5 ust.6, §6 ust. 7 §13 uchwały.
 
 
 

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony