ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały Rady Gminy

Pobierz dane XMLAkt prawny: XVIII/125/16Drukuj informacjęAkt prawny: XVIII/125/16

Szczegóły informacji

XVIII/125/16

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: XVIII/2016

Kadencja: VII kadencja

Data wejścia w życie: 14 dni od publikacji w dzienniku urzędowym

Data podjęcia/podpisania: 2016-10-26

Tytuł aktu:

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki

Na podstawie:

art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 250 z późn. zm.)

Treść:

po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, Rada Gminy Dubeninki uchwala:
 
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY DUBENINKI
 
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
 
§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki dotyczące:
  1. wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
    a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
    b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
    c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
  2. rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, ich rozmieszczenia oraz utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym przy uwzględnieniu:
    a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
    b) liczby osób korzystających z tych pojemników.
  3. częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
  4. innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
  5. obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,
  6. wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym również zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub poszczególnych nieruchomościach,
  7. wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
 
Rozdział II.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
 
§ 2. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:
 
a) frakcja „mokra” - odpady ulegające biodegradacji przeznaczone do kompostowania tj.:
  • odpady kuchenne,
  • resztki i obierki z owoców i warzyw,
  • skoszona trawa i zgrabione liście,
  • rośliny, ziemia po kwiatach,
  • trociny,
  • drewno (o gabarytach umożliwiających umieszczenie w pojemniku lub worku),
  • zużyte ręczniki papierowe i chusteczki higieniczne,
  • fusy z kawy i herbaty,
  • skorupki jajek,
  • mokry papier lub karton (karton i papier bez dodatków innych materiałów np. folii),
  • pozostałości po domowej „hodowli” zwierząt (psów, kotów,ptaków, gryzoni),
  • inne odpady nadające się do kompostowania czyli biodegradowalne.
 
b) frakcja „sucha” - odpady surowcowe i opakowaniowe tj.
  • makulatura gazetowa,
  • papier,
  • karton,
  • folie,
  • pieluchy jednorazowe,
  • tworzywa sztuczne typu PET,
  • tworzywa sztuczne pozostałe miękkie,
  • tworzywa sztuczne twarde,
  • opakowania wielomateriałowe „tetrapack”,
  • opakowania z metali żelaznych,
  • opakowania z metali nieżelaznych,
  • pozostałe odpady surowcowe,
  • tekstylia,
  • pozostałe odpady z gospodarstw domowych,
  • szkło,
  • butelki szklane,
  • słoiki szklane.
c) przeterminowanych leków i chemikaliów,
d) zużytych baterii i akumulatorów,
e) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
f) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
g) odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne,
h) zużytych opon,
i) popiołu paleniskowego.
 
2. Odpady, o których mowa w ust. 1 właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać i gromadzić z chwilą ich powstania.
 
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
2. Uprzątnięcie błota, śniegu i lodu polega na usunięciu ich w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.
 
§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami jest dopuszczane pod warunkiem, że ścieki odprowadzane są do zbiornika bezodpływowego.
2. Doraźne naprawy pojazdów związane z ich bieżącą eksploatacją dopuszczalne są na nieruchomości poza warsztatami przeznaczonymi do tego rodzaju napraw tylko w przypadku naprawy własnego pojazdu i pod warunkiem zgromadzenia powstałych odpadów w przeznaczonych do tego celu pojemnikach.
 
 
 
Rozdział III
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
 
§ 5. Ustala się następujące rodzaje pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:
 
  1. worki na odpady typu HDPE o pojemności 30, 60, 90, 120, 160 litrów (l),
  2. pojemniki na odpady o pojemności 120 l,
  3. pojemniki na odpady o pojemności 240 l,
  4. pojemniki na odpady o pojemności 360 l,
  5. pojemniki na odpady o pojemności 660 l,
  6. pojemniki na odpady o pojemności 1100 l,
  7. worki na gruz budowlany typu BIG BAG o min. udźwigu 500 kg,
  8. pojemniki na odpady (KP 5) o pojemności 5 m3,
  9. pojemniki na odpady (KP 7) o pojemności 7 m3,
  10. kosze uliczne o pojemności od 20 do 70 l.
Pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów w sposób selektywny powinny mieć dodatkowe oznaczenia: frakcja „mokra” – oznaczony napisem „MOKRE”, frakcja „sucha” – oznaczony napisem „SUCHE”, pojemnik na popiół paleniskowy powinien być oznaczony napisem „POPIÓŁ”.
 
§ 6. 1. Określa się minimalną ilość i pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
1) jeden pojemnik na odpady komunalne suche o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l,
2) jeden pojemnik na odpady komunalne mokre o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 20 l,
3) jeden pojemnik na odpady komunalne suche o pojemności 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l (w zależności od potrzeb i liczby mieszkańców) - dla zabudowy wielorodzinnej i innych nieruchomości,
4) jeden pojemnik na odpady komunalne mokre o pojemności 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l
(w zależności od potrzeb i liczby mieszkańców) - dla zabudowy wielorodzinnej i innych nieruchomości,
2. Ustala się minimalną pojemność pojemnika na odpady zmieszane na 1 osobę miesięcznie w ilości 50 l.
3. Ustala się minimalną pojemność pojemnika na odpady ustawiane w ciągach pieszych, komunikacyjnych i na przystankach komunikacyjnych od 20 do 70 l.
 
4. Określa się zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów:
1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględnić przepisy szczególne,
2) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników jednostki wywozowej,
3) pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, na wyrównanej powierzchni,
5. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
6. Pojemniki przeznaczone do gromadzenia odpadów muszą posiadać pokrywy zabezpieczające przed czynnikami zewnętrznymi np. wiatrem, śniegiem i deszczem.
7. Pojemnik stanowiący punkt gromadzenia odpadów dla danej nieruchomości, powinien być oznaczony jej adresem lub nazwą podmiotu gromadzącego odpady.
 
 
ROZDZIAŁ IV
 
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
 
§ 7. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odebranie ich przez odbierającego odpady. Odbierający odpady zobowiązany jest przekazać je do „Stacji przeładunkowej wraz z Punktem Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów” w miejscowości Kośmidry gm. Gołdap.
3.W dniu odbioru odpadów, właściciel zobowiązany jest udostępnić (wystawić) do godziny 600 pojemniki/worki podmiotowi odbierającemu odpady w sposób najmniej uciążliwy do odbioru tj. bez konieczności wchodzenia na posesję, otwierania bram i wejść itp. W szczególności pojemniki/ worki powinny być wystawiane przed nieruchomość lub umieszczone w miejscu wyodrębnionym. W przypadku wjazdu na posesję zapewnić swobodny dojazd do pojemników oraz możliwość zawrócenia się pojazdu odbierającego odpady.
 
§ 8. 1. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy:
1) w budynkach wielolokalowych:
a) pozostających w zarządzie Spółdzielni Mieszkaniowej w Dubeninkach,
b) Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. Szkolna 3 w Dubeninkach,
c) będących własnością Agencji Nieruchomości Rolnych w miejscowości Rogajny 11,
- 2 razy w miesiącu,
2) w budynkach wielolokalowych innych niż określone w pkt 1 oraz jednorodzinnych - 1 raz w miesiącu.
3. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne zobowiązani są do zawarcia umów z podmiotami uprawnionymi i usuwania odpadów systematycznie, z częstotliwością zapewniającą nieprzepełnianie pojemników, w terminach uzgodnionych z odbierającym odpady.
4. Odbieranie odpadów wielkogabarytowych, w tym opon, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz popiołu od właściceli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy - 2 razy w roku.
5.Właściciele nieruchomości, na których częściowo zamieszkują mieszkańcy i częściowo nie zamieszkują mieszkańcy obowiązani są do zawarcia odrębnych umów oraz wyposażenia ich w odrębne pojemniki na odpady komunalne.
 
§ 9. Odpady, o których mowa w § 2 ust. 1 lit. c - i należy przekazywać do „Stacji przeładunkowej wraz z Punktem Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów” w miejscowości Kośmidry gm. Gołdap. Dodatkowo zużyte baterie i przenośne akumulatory można wrzucić do specjalnie oznakowanych kartonów w budynku Urzędu Gminy, w budynkach szkół na terenie gminy oraz w siedzibie Parku Krajobrazowego Puszczy Rominckiej.
 
§ 10. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
 
ROZDZIAŁ V
 
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
 
§ 11. W celu ograniczenia powstawania odpadów komunlanych, właściciele nieruchomości obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań).
 
§ 12. Odpady ulegające biodegradacji, powstające w gospodarstwach domowych w zabudowie jednorodzinnej, powinny być w miarę możliwości wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach.
 
§ 13. Odpady komunalne zebrane na terenie Gminy Dubeninki, będącej członkiem Związku Międzygminnego „Gospodarka Komunalna”, należy przekazywać do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Siedliskach k/Ełku, który w wojewódzkim planie gospodarki odpadami został wskazany jako Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych.
 
 
ROZDZIAŁ VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
 
§ 14. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia wszelkich starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.
2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.
 
§ 15. 1. Wyprowadzający psy są zobowiązani do:
1) prowadzenia psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub potencjalnie mogącym zagrozić otoczeniu z nałożonym kagańcem,
2) usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez psy (postanowienie nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników).
2. Dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem.
 
§ 16. Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.
 
§ 17. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Gminy Dubeninki.
 
ROZDZIAŁ VII
Utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
 
§ 18. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w ust. 2.
2. Prowadzący chów lub hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany do spełnienia wymogów sanitarno-weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony środowiska i zwierząt, kreślonych w przepisach prawa, a w szczególności:
1) zapewnienia odpowiednich pomieszczeń w budynkach oraz właściwych warunków bytowania zwierząt i opieki nad zwierzętami, zgodnych z normami dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia,
2) zapewnienia odpowiednich budowli i urządzeń do gromadzenia i usuwania nieczystości w takim stopniu, by nie powodowały zanieczyszczenia terenu, wód powierzchniowych, wód podziemnych oraz powietrza,
3) utrzymywania zwierząt w sposób nie doprowadzający do powstania ognisk gryzoni i owadów,
4) przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.
 
ROZDZIAŁ VIII
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
 
§ 19. 1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają wszystkie obszary, a w szczególności:
 
  1. Nieruchomości zabudowane budynkami wielolokalowymi,
  2. Obiekty użyteczności publicznej
  3. Nieruchomości, na których prowadzona jest hodowla zwierząt gospodarskich.
2. Deratyzacja na terenie całej gminy powinna być przeprowadzona w ostatnim tygodniu miesiąca marca i września.
 
 
 
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
 
§ 20. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dubeninki.
 
§ 21. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
 
 
Przewodniczący Rady Gminy
Stanisław Rudziewicz

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony