ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały Rady Gminy

Pobierz dane XMLAkt prawny: II/11/18Drukuj informacjęAkt prawny: II/11/18

Szczegóły informacji

II/11/18

Rodzaj: Uchwała

Status: Nieobowiązujący

Sesja: II/2018

Kadencja: VIII kadencja

Data wejścia w życie: 2019-02-23

Data podjęcia/podpisania: 2018-12-28

Publikacja w Dz. Urz. Woj. z roku: 2019 nr pozycja 851, opublikowano dnia: 2019-02-08

Tytuł aktu:

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki

Na podstawie:

art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2018 r., poz. 1454 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.) po zasięgnięciu opinii powiatowego inspektora sanitarnego w Gołdapi

Treść:

uchwala się, co następuje:
 
Rozdział 1.
§ 1. 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki, zwany dalej regulaminem.
2. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki dotyczące:
1)   wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a)   prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b)   uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c)   mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
2)   rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, ich rozmieszczenia oraz utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym przy uwzględnieniu liczby osób korzystających z tych pojemników.
3)   częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego, innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku, wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym również zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub poszczególnych nieruchomościach, wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
  1. ustawie- należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
  2. właścicielach nieruchomości- należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości oraz inne podmioty określone w art.2 ust. 1 pkt. 4 ustawy;
  3. jednostce wywozowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, który uzyskał wpis do prowadzonego przez Wójta Gminy Dubeninki rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości, którzy zadeklarowali selektywne zbieranie odpadów, zobowiązani są do prowadzenia w opisanym niżej zakresie selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru następujących rodzajów odpadów komunalnych:
  1. papier, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury;
  2. szkło, w tym odpady opakowaniowe ze szkła;
  3. metale i tworzywa sztuczne, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady opakowaniowe tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe;
  4. odpady ulegające biodegradacji;
  5. popiół.
  1. Ponadto ustala się obowiązek selektywnego zbierania przez właścicieli niżej wymienionych odpadów:
  1. zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny, w tym wszelkiego rodzaju lampy żarowe, halogenowe, świetlówki, RTV i AGD;
  2. inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe (nie zawierające azbestu) stanowiące odpady komunalne;
  3. meble oraz inne odpady wielkogabarytowe;
  4. popioły (w tym paleniskowe, żużle i pyły z kotłów);
  5. odpady niebezpieczne (przeterminowane leki, zużyte baterie i akumulatory, świetlówki i inne odpady zawierające rtęć, oleje i tłuszcze jadalne, chemikalia);
  6. zużyte baterie i akumulatory;
  7. zużyte opony;
  8. odpady zielone.
§ 4. 1. Pojemniki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości powinny spełniać następujące wymagania:
  1. szkło należy zbierać do pojemnika koloru zielonego oznaczonego napisem „Szkło”;
  2. papier należy zbierać do pojemnika koloru niebieskiego oznaczonego napisem „Papier”;
  3. metale i tworzywa sztuczne należy zbierać do pojemnika koloru żółtego oznaczonego  napisem „Metale i tworzywa sztuczne”;
  4. odpady ulegające biodegradacji należy zbierać do pojemnika koloru brązowego oznaczonego napisem „Bio”
  5. popiół należy zbierać do pojemnika koloru szarego oznaczonego napisem „Popiół”.
2. Właściciel może nie posiadać pojemnika na odpady ulegające biodegradacji i nie przekazywać ich jednostce wywozowej, jeżeli korzysta z kompostownika.
§ 5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
§ 6. 1. Mycie pojazdów poza myjniami dopuszczone jest pod warunkiem, że ścieki odprowadzane są do zbiornika bezodpływowego.
2. Doraźne naprawy pojazdów związane z ich bieżącą eksploatacją dopuszczalne są na nieruchomości poza warsztatami przeznaczonymi do tego rodzaju napraw tylko w przypadku naprawy własnego pojazdu i pod warunkiem zgromadzenia powstałych odpadów w przeznaczonych do tego celu pojemnikach.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 7. 1. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
  1. pojemniki na odpady 50 l, 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l,
  2. worki na odpady z folii typu HDPE o pojemności 120 l,
  3. kontenery KP 7.
2. Określa się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
  1. pojemnik koloru zielonego na odpady komunalne typu „Szkło” o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  2. pojemnik koloru niebieskiego na odpady komunalne typu „Papier” o pojemności 120 1 lub 240 1 - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 1;
  3. pojemnik koloru żółtego na odpady komunalne typu „Metale i tworzywa sztuczne” o pojemności 120 1 lub 240 1 - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  4. pojemnik koloru brązowego na odpady komunalne typu „Bio” o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  5. pojemnik koloru szarego na odpady komunalne typu „Popiół” o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  6. pojemnik koloru zielonego na odpady komunalne typu „Szkło” o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  7. pojemnik koloru niebieskiego na odpady komunalne typu „Papier” o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  8. pojemnik koloru żółtego na odpady komunalne typu „Metale i tworzywa sztuczne” o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  9. pojemnik koloru brązowego na odpady komunalne typu „Bio” o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  10. pojemnik koloru szarego na odpady komunalne typu „Popiół” o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika na odpady zmieszane na 1 osobę miesięcznie w ilości 50 l.
  2. Ustala się minimalną pojemność pojemnika na odpady ustawiane na drogach publicznych i na przystankach komunikacyjnych na 50l.
  3. Określa się warunki rozmieszczenia pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów:
  1. podczas lokalizacji miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy szczególne;
  2. na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawić w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników jednostki wywozowej;
  3. pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, na wyrównanej powierzchni;
  4. pojemniki powinny być zabezpieczone przed dostępem zwierząt.
  1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na odpady w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości
§ 8. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
  1. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odbieranie ich przez jednostkę wywozową, z którą Gmina zawarła umowę na odbiór odpadów.
  2. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.
§ 9. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy:
1) zmieszanych odpadów
  1. dla zabudowy jednorodzinnej - 1 raz w miesiącu,
  2. dla zabudowy wielolokalowej zlokalizowanej w miejscowości Rogajny 11 oraz w Dubeninkach na ul. Szkolnej i Osiedlowej (spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe) - 2 razy w miesiącu,
2) Selektywnie zbierane odpady komunalne:
  1. Metale i tworzywa sztuczne -1 (jeden) raz w miesiącu,
  2. Szkło - 1 (jeden) raz na 2 miesiące,
  3. Papier - 1 (jeden) raz na 2 miesiące,
  4. Odpady ulegające biodegradacji, w tym zielone -1 (jeden) raz w miesiącu.
3) popioły - odbierane 2 razy w roku w miesiącu maj i grudzień,
4) zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe - 2 razy w roku w formie tzw. wystawki bezpośrednio sprzed terenu nieruchomości w miesiącu maj i październik,
5) zużyte baterie - wykonawca zobowiązany jest do odbioru zużytych baterii zbieranych w oznakowanych pojemnikach ustawionych w szkołach, w siedzibie Parku Krajobrazowym Puszczy Rominckiej oraz w budynku urzędu gminy jeden raz w roku w miesiącu grudzień.
§ 10. Przez pozbywanie się odpadów komunalnych należy rozumieć przekazanie ich jednostce, z którą gmina zawarła umowę na odbiór odpadów lub - w przypadku odpadów zbieranych selektywnie - przekazanie do punktu selektywnej zbiórki odpadów.
§ 11. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełniania się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 12. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania użytkowania jednorazowych toreb (opakowań).
§ 13. Odpady ulegające biodegradacji powstające w gospodarstwach domowych powinny być w miarę możliwości wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach w zabudowie jednorodzinnej.
§ 14. Odpady, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt. 5, 6, 7 należy przekazywać do „Stacji przeładunkowej wraz z Punktem Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów” w miejscowości Kośmidry gm. Gołdap. Dodatkowo zużyte baterie i przenośne akumulatory można wrzucić do specjalnie oznakowanych kartonów w budynku urzędu gminy, w budynkach szkół na terenie gminy oraz w siedzibie Parku Krajobrazowego Puszczy Rominckiej w Żytkiejmach.
§ 15. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia wszelkich starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.
2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.
§ 16. 1. Wyprowadzający psa są zobowiązani do:
  1. prowadzenia psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub potencjalnie mogącym zagrozić otoczeniu z nałożonym kagańcem;
  2. usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez psy (postanowienie nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników).
2. Dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem.
§ 17. Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.
Wymagania w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej
§ 18. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w ust. 2.
2. Prowadzący chów lub hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany do spełnienia wymogów sanitarno-weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony środowiska i zwierząt, określonych w przepisach prawa, a w szczególności:
  1. zapewnienia odpowiednich pomieszczeń w budynkach oraz właściwych warunków bytowania zwierząt i opieki nad zwierzętami, zgodnych z normami dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia;
  2. zapewnienia odpowiednich budowli i urządzeń do gromadzenia i usuwania nieczystości w takim stopniu, by nie powodowały zanieczyszczenia terenu, wód powierzchniowych, wód podziemnych oraz powietrza;
  3. utrzymania zwierząt w sposób nie doprowadzający do powstania ognisk gryzoni, owadów;
  4. przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.
Obszary polegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej prowadzenia
§ 19. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
  1. zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej;
  2. obiektów użyteczności publicznej;
  3. nieruchomości, na których prowadzona jest hodowla zwierząt gospodarskich.
2. Deratyzacja na terenie całej gminy powinna być przeprowadzona w ostatnim tygodniu miesiąca marca i września.
§ 20. Traci moc uchwała Nr XVIII/125/16 Rady Gminy Dubeninki z dnia 26 października 2016 r.. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z dnia 29 listopada 2016 r. poz. 4726).
§ 21. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 22. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
 
Przewodniczący Rady Gminy
Stanisław Rudziewicz

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Dubeninki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Rada Gminy Dubeninki
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2018-12-28
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Stanisław Rudziewicz
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2019-01-03 13:56:13
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Paweł Furtan
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2019-01-03 13:59:14
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Paweł Furtan
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2022-01-25 12:26:28
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
852 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony