ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały Rady Gminy

Pobierz dane XMLAkt prawny: 124/XV/20Drukuj informacjęAkt prawny: 124/XV/20

Szczegóły informacji

124/XV/20

Rodzaj: Uchwała

Status: Nieobowiązujący

Sesja: XV/2020

Kadencja: VIII kadencja

Data wejścia w życie: 2021-01-01

Data podjęcia/podpisania: 2020-10-29

Tytuł aktu:

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki

Na podstawie:

art. 4 ust. 1, 2 i 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1439) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713)  po uzyskaniu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi

Treść:

uchwala się, co następuje:
 
Rozdział 1.
§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki, zwany dalej regulaminem. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
  1. ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
  2. właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości oraz inne podmioty określone w art. 2 ust. 1 pkt. 4 ustawy;
  3. jednostce wywozowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, który uzyskał wpis do prowadzonego przez Wójta Gminy Dubeninki rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
  4. PSZOK – punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania w sposób selektywny w pojemnikach lub workach odpadów powstających na terenie nieruchomości następujących rodzajów odpadów komunalnych:
  1. papieru, w tym tektury, odpadów opakowaniowych z papieru i z tektury;
  2. szkła, w tym odpadów opakowaniowych ze szkła z wyłączeniem opakowań po środkach ochrony roślin, środkach medycznych i truciznach;
  3. metali i tworzyw sztucznych, w tym odpadów opakowaniowych z metali, odpadów opakowaniowych tworzyw sztucznych oraz odpadów opakowaniowych wielomateriałowych;
  4. odpadów ulegających biodegradacji;
  5. popiołu;
  6. zużytego sprzętu elektrycznego, elektronicznego, w tym wszelkiego rodzaju lampy żarowe, halogenowe, świetlówki;
  7. innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych (nie zawierających azbestu);
  8. mebli oraz innych odpadów wielkogabarytowych;
  9. odpadów niebezpiecznych;
  10. przeterminowanych leków i chemikaliów;
  11. zużytych baterii i akumulatorów;
  12. zużytych opon;
  13. odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych, powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki;
  14. tekstyliów i odzieży.
2. Bezpośrednio na terenie nieruchomości będą zbierane i odbierane selektywnie zbierane odpady komunalne, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, oraz niesegregowane zmieszane odpady komunalne stanowiące pozostałości z prowadzonej selektywnej zbiórki; odpady o których mowa w pkt 5, 6, 8, 12 będą odbierane w wyznaczonych terminach w formie tzw. „wystawek”, pozostałe frakcje zbierane w sposób selektywny należy samodzielnie dostarczyć do Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
3. Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) dostępne dla mieszkańców Gminy Dubeninki w ramach członkostwa w Związku Międzygminnym „Gospodarka Komunalna” z siedzibą w Ełku, zlokalizowane w Białej Piskiej, Olecku, Kośmidrach k/Gołdapi oraz Siedliskach k/Ełku, zapewniają przyjmowanie wszystkich frakcji odpadów o których mowa w ust. 1 i ust. 2 .
4. Wymóg selektywnego zbierania odpadów komunalnych w miejscu ich wytwarzania uważa się za spełniony, jeżeli odpady gromadzone są w rozdzieleniu na frakcje, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, w pojemnikach lub workach.
5. Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przyjmie odpłatnie odpady pochodzące z działalności rolniczej niestanowiące odpadów komunalnych tj. rolniczej folii opakowaniowej, sznurka i opon maszyn rolniczych.
§ 4. 1. Pojemniki lub worki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości powinny spełniać następujące wymagania:
  1. szkło należy zbierać do pojemnika lub worka koloru zielonego oznaczonego napisem „Szkło”;
  2. papier należy zbierać do pojemnika lub worka koloru niebieskiego oznaczonego napisem „Papier”;
  3. metale i tworzywa sztuczne należy zbierać do pojemnika lub worka koloru żółtego oznaczonego napisem „Metale i tworzywa sztuczne”;
  4. odpady ulegające biodegradacji należy zbierać do pojemnika lub worka koloru brązowego oznaczonego napisem „Bio”;
  5. niesegregowane zmieszane odpady , stanowiące pozostałości  po segregacji należy zbierać do pojemnika lub worka koloru czarnego oznaczonego napisem „Zmieszane”;
  6. popiół należy zbierać do pojemnika lub worka koloru szarego oznaczonego napisem „Popiół”.
2. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach i workach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych i żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, lakierów i rozpuszczalników oraz odpadów innych niż komunalne pochodzących z działalności gospodarczej.
3. Właściciel nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym może nie posiadać pojemnika lub worka na odpady ulegające biodegradacji i nie przekazywać ich jednostce wywozowej, jeżeli korzysta z kompostownika.
§ 5. 1. Wymóg kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi uważa się za spełniony, jeżeli bioodpady kompostowane są w pryzmie lub wydzielonym i przeznaczonym do tego kompostowniku usytułowanym na terenie nieruchomości.
2. Kompostowaniu podlegają, m.in.: miękkie części uprawianych roślin, ścięta trawa, liście, drobne gałęzie, chwasty, małe kawałki drewna, spadłe owoce, odpady po warzywach i owocach, obierki po owocach i warzywach, skórki z bananów, resztki produktów mleczarskich, stary chleb, fusy po herbacie i kawie z filtrem jeśli jest papierowy, herbata ekspresowa, skorupki od jajek.
3. Do kompostownika nie wolno wrzucać: kości, mięsa, ryb, gotowanych warzyw, zepsutej żywności, płynnych resztek jedzenia, odchodów zwierzęcych, tkanin, materiałów nieorganicznych, sztucznych materiałów organicznych, papieru, papierosów, materiałów i substancji zanieczyszczonych metalami ciężkimi lub toksycznymi związkami organicznymi, resztek roślin porażonych chorobami, chwastów z nasionami.
§ 6. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
§ 7. 1. Mycie pojazdów poza myjniami dopuszczone jest pod warunkiem, że ścieki odprowadzane są do zbiornika bezodpływowego.
2. Doraźne naprawy pojazdów związane z ich bieżącą eksploatacją dopuszczalne są na nieruchomości poza warsztatami przeznaczonymi do tego rodzaju napraw tylko w przypadku naprawy pojazdu i pod warunkiem zgromadzenia powstałych odpadów w przeznaczonych do tego celu pojemnikach.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 8. 1. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
  1. pojemniki na odpady 50 l, 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l,
  2. kontenery KP 7,
  3. worki z folii PE o pojemności 50 l, 80 l, 120 l, 160 l, 240 l o oznakowaniu i kolorystyce odpowiadającej dla grupy odpadów, do zbiórki których są przeznaczone.
2. Określa się minimalną pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
  1. jeden pojemnik lub worek koloru zielonego na odpady komunalne typu „Szkło” o pojemności 50 l, 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  2. jeden pojemnik lub worek koloru niebieskiego na odpady komunalne typu „Papier” o pojemności 50 l, 80 l, 120 1 lub 240 1 - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 1;
  3. jeden pojemnik lub worek koloru żółtego na odpady komunalne typu „Metale i tworzywa sztuczne” o pojemności 50 l, 80 l, 120 1, 240 1,  - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  4. jeden pojemnik lub worek koloru brązowego na odpady komunalne typu „Bio” o pojemności 50 l, 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  5. jeden pojemnik lub worek koloru szarego na odpady komunalne typu „Popiół” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  6. jeden pojemnik lub worek koloru zielonego na odpady komunalne typu „Szkło” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  7. jeden pojemnik lub worek koloru niebieskiego na odpady komunalne typu „Papier” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  8. jeden pojemnik lub worek koloru żółtego na odpady komunalne typu „Metale i tworzywa sztuczne” o pojemności 80 l,  120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  9. jeden pojemnik lub worek koloru brązowego na odpady komunalne typu „Bio” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  10. jeden pojemnik lub worek koloru szarego na odpady komunalne typu „Popiół” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  11. jeden pojemnik lub worek koloru zielonego na odpady komunalne typu „Szkło” o pojemności 80 l, 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
  12. jeden pojemnik lub worek koloru niebieskiego na odpady komunalne typu „Papier” o pojemności 80 l, 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
  13. jeden pojemnik lub worek koloru żółtego na odpady komunalne typu „Metale i tworzywa sztuczne” o pojemności 120l, 240l, 660l lub 1100l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
  14. jeden pojemnik lub worek koloru brązowego na odpady komunalne typu „Bio” o pojemności 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
  15. jeden pojemnik lub worek koloru szarego na odpady komunalne typu „Popiół” o pojemności 80 l, 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne.
  1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika lub worka na odpady  na 1 osobę miesięcznie w ilości 50l.
  2. Ustala się minimalną pojemność pojemnika na odpady ustawiane na drogach publicznych i na przystankach komunikacyjnych na 50l.
  3. Określa się warunki rozmieszczenia pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów:
  1. podczas lokalizacji miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy szczególne;
  2. na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawić w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników jednostki wywozowej;
  3. pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, na wyrównanej powierzchni;
  4. pojemniki powinny być zabezpieczone przed dostępem zwierząt.
1) stosowanie ilości i pojemności pojemników proporcjonalnie do potrzeb aby nie dopuścić do przepełniania pojemników,
2) utrzymywanie pojemników w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności,
3) poddawanie pojemników, w których gromadzone są odpady komunalne, czyszczeniu i myciu.
7. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów, w szczególności poprzez niedopuszczanie do zalegania odpadów komunalnych poza pojemnikami i workami.
 Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości
§ 9. 1. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odbieranie ich przez jednostkę wywozową, z którą Gmina zawarła umowę na odbiór odpadów lub przekazanie do PSZOKu.
  1. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.
§ 10. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości:
1) odpadów niesegregowanych zmieszanych pozostałych po segregacji oraz odpadów ulegających biodegradacji stanowiących odpady komunalne :
  1. z zabudowy jednorodzinnej  w okresie od kwietnia do października nie rzadziej niż raz  na dwa tygodnie, w pozostałym okresie ( od listopada do marca) nie  rzadziej niż raz w miesiącu.
  2. z zabudowy  wielolokalowej – w okresie od kwietnia do października nie rzadziej niż raz  na tydzień, w pozostałym okresie ( od listopada do marca) nie  rzadziej niż raz w miesiącu.
  1. odpadów segregowanych:
  1. tworzywa sztuczne, metal - co najmniej  raz w miesiącu
  2. papier, szkło - co najmniej raz na dwa miesiące.
  3. popiół - co najmniej 3 razy w roku zgodnie z harmonogramem
  4. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony - nie rzadziej niż 1 raz  na pół roku;
  5. pozostałych odpadów należy pozbywać się stosownie do potrzeb.
§ 11. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełniania się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości, z częstotliwością nie rzadziej niż raz w roku.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 12. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania użytkowania jednorazowych toreb (opakowań).
§ 13. Odpady ulegające biodegradacji powstające w zabudowie jednorodzinnej powinny być w miarę możliwości wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed
zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów
przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 14. 1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.
3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:
1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy ras uznanych za agresywne na smyczy i w kagańcu,
2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
4. Zabronione jest pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie posesji ogrodzonej w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz.
 
5. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku.
 
6. Dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem.
§ 15. Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia lub z terenów stanowiących własność prywatną, na tereny przeznaczone do wspólnego użytku.
Wymagania w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej
§ 16. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w ust. 2.
2. Prowadzący chów lub hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany do spełnienia wymogów sanitarno
weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony środowiska i zwierząt, określonych w przepisach prawa, a w szczególności:
  1. zapewnienia odpowiednich pomieszczeń w budynkach oraz właściwych warunków bytowania zwierząt i opieki nad zwierzętami, zgodnych z normami dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia;
  2. zapewnienia odpowiednich budowli i urządzeń do gromadzenia i usuwania nieczystości w takim stopniu, by nie powodowały zanieczyszczenia terenu, wód powierzchniowych, wód podziemnych oraz powietrza;
  3. utrzymania zwierząt w sposób nie doprowadzający do powstania ognisk gryzoni, owadów;
  4. przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.
Obszary polegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej prowadzenia
§ 17. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
  1. zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej;
  2. obiektów użyteczności publicznej;
  3. nieruchomości, na których prowadzona jest hodowla zwierząt gospodarskich.
2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana w każdym roku w terminach od 15 kwietnia do 15 maja.
§ 18. Traci moc uchwała Nr II/11/18 Rady Gminy Dubeninki z dnia 28 grudnia 2018 r.. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z dnia 8 lutego 2019 r. poz. 851).
§ 19. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 20. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.
 
Uchwała uchylona w całości Rozstrzygnięciem nadzorczym nr PN.4131.461.2020

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Dubeninki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2020-10-29
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Stanisław Rudziewicz
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2020-11-05 09:51:18
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2020-11-05 09:53:05
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2020-12-16 12:28:42
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
842 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony