Uchwały Rady Gminy
Pobierz dane XMLAkt prawny: 124/XV/20Drukuj informacjęAkt prawny: 124/XV/20Szczegóły informacji
124/XV/20
Rodzaj: Uchwała
Status: Nieobowiązujący
Sesja: XV/2020
Kadencja: VIII kadencja
Data wejścia w życie: 2021-01-01
Data podjęcia/podpisania: 2020-10-29
Tytuł aktu:
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki
Na podstawie:
art. 4 ust. 1, 2 i 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1439) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713) po uzyskaniu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi
Treść:
uchwala się, co następuje:
Rozdział 1.
§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki, zwany dalej regulaminem. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości oraz inne podmioty określone w art. 2 ust. 1 pkt. 4 ustawy;
- jednostce wywozowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, który uzyskał wpis do prowadzonego przez Wójta Gminy Dubeninki rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- PSZOK – punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania w sposób selektywny w pojemnikach lub workach odpadów powstających na terenie nieruchomości następujących rodzajów odpadów komunalnych:
- papieru, w tym tektury, odpadów opakowaniowych z papieru i z tektury;
- szkła, w tym odpadów opakowaniowych ze szkła z wyłączeniem opakowań po środkach ochrony roślin, środkach medycznych i truciznach;
- metali i tworzyw sztucznych, w tym odpadów opakowaniowych z metali, odpadów opakowaniowych tworzyw sztucznych oraz odpadów opakowaniowych wielomateriałowych;
- odpadów ulegających biodegradacji;
- popiołu;
- zużytego sprzętu elektrycznego, elektronicznego, w tym wszelkiego rodzaju lampy żarowe, halogenowe, świetlówki;
- innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych (nie zawierających azbestu);
- mebli oraz innych odpadów wielkogabarytowych;
- odpadów niebezpiecznych;
- przeterminowanych leków i chemikaliów;
- zużytych baterii i akumulatorów;
- zużytych opon;
- odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych, powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki;
- tekstyliów i odzieży.
2. Bezpośrednio na terenie nieruchomości będą zbierane i odbierane selektywnie zbierane odpady komunalne, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, oraz niesegregowane zmieszane odpady komunalne stanowiące pozostałości z prowadzonej selektywnej zbiórki; odpady o których mowa w pkt 5, 6, 8, 12 będą odbierane w wyznaczonych terminach w formie tzw. „wystawek”, pozostałe frakcje zbierane w sposób selektywny należy samodzielnie dostarczyć do Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
3. Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) dostępne dla mieszkańców Gminy Dubeninki w ramach członkostwa w Związku Międzygminnym „Gospodarka Komunalna” z siedzibą w Ełku, zlokalizowane w Białej Piskiej, Olecku, Kośmidrach k/Gołdapi oraz Siedliskach k/Ełku, zapewniają przyjmowanie wszystkich frakcji odpadów o których mowa w ust. 1 i ust. 2 .
4. Wymóg selektywnego zbierania odpadów komunalnych w miejscu ich wytwarzania uważa się za spełniony, jeżeli odpady gromadzone są w rozdzieleniu na frakcje, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, w pojemnikach lub workach.
5. Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przyjmie odpłatnie odpady pochodzące z działalności rolniczej niestanowiące odpadów komunalnych tj. rolniczej folii opakowaniowej, sznurka i opon maszyn rolniczych.
§ 4. 1. Pojemniki lub worki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości powinny spełniać następujące wymagania:
- szkło należy zbierać do pojemnika lub worka koloru zielonego oznaczonego napisem „Szkło”;
- papier należy zbierać do pojemnika lub worka koloru niebieskiego oznaczonego napisem „Papier”;
- metale i tworzywa sztuczne należy zbierać do pojemnika lub worka koloru żółtego oznaczonego napisem „Metale i tworzywa sztuczne”;
- odpady ulegające biodegradacji należy zbierać do pojemnika lub worka koloru brązowego oznaczonego napisem „Bio”;
- niesegregowane zmieszane odpady , stanowiące pozostałości po segregacji należy zbierać do pojemnika lub worka koloru czarnego oznaczonego napisem „Zmieszane”;
- popiół należy zbierać do pojemnika lub worka koloru szarego oznaczonego napisem „Popiół”.
2. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach i workach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych i żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, lakierów i rozpuszczalników oraz odpadów innych niż komunalne pochodzących z działalności gospodarczej.
3. Właściciel nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym może nie posiadać pojemnika lub worka na odpady ulegające biodegradacji i nie przekazywać ich jednostce wywozowej, jeżeli korzysta z kompostownika.
§ 5. 1. Wymóg kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi uważa się za spełniony, jeżeli bioodpady kompostowane są w pryzmie lub wydzielonym i przeznaczonym do tego kompostowniku usytułowanym na terenie nieruchomości.
2. Kompostowaniu podlegają, m.in.: miękkie części uprawianych roślin, ścięta trawa, liście, drobne gałęzie, chwasty, małe kawałki drewna, spadłe owoce, odpady po warzywach i owocach, obierki po owocach i warzywach, skórki z bananów, resztki produktów mleczarskich, stary chleb, fusy po herbacie i kawie z filtrem jeśli jest papierowy, herbata ekspresowa, skorupki od jajek.
3. Do kompostownika nie wolno wrzucać: kości, mięsa, ryb, gotowanych warzyw, zepsutej żywności, płynnych resztek jedzenia, odchodów zwierzęcych, tkanin, materiałów nieorganicznych, sztucznych materiałów organicznych, papieru, papierosów, materiałów i substancji zanieczyszczonych metalami ciężkimi lub toksycznymi związkami organicznymi, resztek roślin porażonych chorobami, chwastów z nasionami.
§ 6. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
§ 7. 1. Mycie pojazdów poza myjniami dopuszczone jest pod warunkiem, że ścieki odprowadzane są do zbiornika bezodpływowego.
2. Doraźne naprawy pojazdów związane z ich bieżącą eksploatacją dopuszczalne są na nieruchomości poza warsztatami przeznaczonymi do tego rodzaju napraw tylko w przypadku naprawy pojazdu i pod warunkiem zgromadzenia powstałych odpadów w przeznaczonych do tego celu pojemnikach.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 8. 1. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
- pojemniki na odpady 50 l, 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l,
- kontenery KP 7,
- worki z folii PE o pojemności 50 l, 80 l, 120 l, 160 l, 240 l o oznakowaniu i kolorystyce odpowiadającej dla grupy odpadów, do zbiórki których są przeznaczone.
2. Określa się minimalną pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
- jeden pojemnik lub worek koloru zielonego na odpady komunalne typu „Szkło” o pojemności 50 l, 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
- jeden pojemnik lub worek koloru niebieskiego na odpady komunalne typu „Papier” o pojemności 50 l, 80 l, 120 1 lub 240 1 - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 1;
- jeden pojemnik lub worek koloru żółtego na odpady komunalne typu „Metale i tworzywa sztuczne” o pojemności 50 l, 80 l, 120 1, 240 1, - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
- jeden pojemnik lub worek koloru brązowego na odpady komunalne typu „Bio” o pojemności 50 l, 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
- jeden pojemnik lub worek koloru szarego na odpady komunalne typu „Popiół” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
- jeden pojemnik lub worek koloru zielonego na odpady komunalne typu „Szkło” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
- jeden pojemnik lub worek koloru niebieskiego na odpady komunalne typu „Papier” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
- jeden pojemnik lub worek koloru żółtego na odpady komunalne typu „Metale i tworzywa sztuczne” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
- jeden pojemnik lub worek koloru brązowego na odpady komunalne typu „Bio” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
- jeden pojemnik lub worek koloru szarego na odpady komunalne typu „Popiół” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
- jeden pojemnik lub worek koloru zielonego na odpady komunalne typu „Szkło” o pojemności 80 l, 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
- jeden pojemnik lub worek koloru niebieskiego na odpady komunalne typu „Papier” o pojemności 80 l, 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
- jeden pojemnik lub worek koloru żółtego na odpady komunalne typu „Metale i tworzywa sztuczne” o pojemności 120l, 240l, 660l lub 1100l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
- jeden pojemnik lub worek koloru brązowego na odpady komunalne typu „Bio” o pojemności 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
- jeden pojemnik lub worek koloru szarego na odpady komunalne typu „Popiół” o pojemności 80 l, 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne.
- Ustala się minimalną pojemność pojemnika lub worka na odpady na 1 osobę miesięcznie w ilości 50l.
- Ustala się minimalną pojemność pojemnika na odpady ustawiane na drogach publicznych i na przystankach komunikacyjnych na 50l.
- Określa się warunki rozmieszczenia pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów:
- podczas lokalizacji miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy szczególne;
- na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawić w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników jednostki wywozowej;
- pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, na wyrównanej powierzchni;
- pojemniki powinny być zabezpieczone przed dostępem zwierząt.
1) stosowanie ilości i pojemności pojemników proporcjonalnie do potrzeb aby nie dopuścić do przepełniania pojemników,
2) utrzymywanie pojemników w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności,
3) poddawanie pojemników, w których gromadzone są odpady komunalne, czyszczeniu i myciu.
7. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów, w szczególności poprzez niedopuszczanie do zalegania odpadów komunalnych poza pojemnikami i workami.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości
§ 9. 1. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odbieranie ich przez jednostkę wywozową, z którą Gmina zawarła umowę na odbiór odpadów lub przekazanie do PSZOKu.
- Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.
§ 10. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości:
1) odpadów niesegregowanych zmieszanych pozostałych po segregacji oraz odpadów ulegających biodegradacji stanowiących odpady komunalne :
- z zabudowy jednorodzinnej w okresie od kwietnia do października nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, w pozostałym okresie ( od listopada do marca) nie rzadziej niż raz w miesiącu.
- z zabudowy wielolokalowej – w okresie od kwietnia do października nie rzadziej niż raz na tydzień, w pozostałym okresie ( od listopada do marca) nie rzadziej niż raz w miesiącu.
- odpadów segregowanych:
- tworzywa sztuczne, metal - co najmniej raz w miesiącu
- papier, szkło - co najmniej raz na dwa miesiące.
- popiół - co najmniej 3 razy w roku zgodnie z harmonogramem
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony - nie rzadziej niż 1 raz na pół roku;
- pozostałych odpadów należy pozbywać się stosownie do potrzeb.
§ 11. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełniania się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości, z częstotliwością nie rzadziej niż raz w roku.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 12. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania użytkowania jednorazowych toreb (opakowań).
§ 13. Odpady ulegające biodegradacji powstające w zabudowie jednorodzinnej powinny być w miarę możliwości wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed
zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów
przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 14. 1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.
3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:
1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy ras uznanych za agresywne na smyczy i w kagańcu,
2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
4. Zabronione jest pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie posesji ogrodzonej w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz.
5. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku.
6. Dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem.
§ 15. Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia lub z terenów stanowiących własność prywatną, na tereny przeznaczone do wspólnego użytku.
Wymagania w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej
§ 16. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w ust. 2.
2. Prowadzący chów lub hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany do spełnienia wymogów sanitarno
weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony środowiska i zwierząt, określonych w przepisach prawa, a w szczególności:
- zapewnienia odpowiednich pomieszczeń w budynkach oraz właściwych warunków bytowania zwierząt i opieki nad zwierzętami, zgodnych z normami dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia;
- zapewnienia odpowiednich budowli i urządzeń do gromadzenia i usuwania nieczystości w takim stopniu, by nie powodowały zanieczyszczenia terenu, wód powierzchniowych, wód podziemnych oraz powietrza;
- utrzymania zwierząt w sposób nie doprowadzający do powstania ognisk gryzoni, owadów;
- przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.
Obszary polegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej prowadzenia
§ 17. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
- zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej;
- obiektów użyteczności publicznej;
- nieruchomości, na których prowadzona jest hodowla zwierząt gospodarskich.
2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana w każdym roku w terminach od 15 kwietnia do 15 maja.
§ 18. Traci moc uchwała Nr II/11/18 Rady Gminy Dubeninki z dnia 28 grudnia 2018 r.. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z dnia 8 lutego 2019 r. poz. 851).
§ 19. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 20. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.
Uchwała uchylona w całości Rozstrzygnięciem nadzorczym nr PN.4131.461.2020
Załączniki
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Dubeninki |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2020-10-29 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Stanisław Rudziewicz |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2020-11-05 09:51:18 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2020-11-05 09:53:05 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2020-12-16 12:28:42 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 842 raz(y) |