ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały Rady Gminy

Pobierz dane XMLAkt prawny: XXXI/253/23Drukuj informacjęAkt prawny: XXXI/253/23

Szczegóły informacji

XXXI/253/23

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: XXXI/23

Kadencja: VIII kadencja

Data podjęcia/podpisania: 2023-04-21

Data wejścia w życie: 2023-05-29

Publikacja w Dz. Urz. Woj. z roku: 2023 pozycja 2823, opublikowano dnia: 2023-05-15

Tytuł aktu:

w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Dubeninki oraz jej jednostkom organizacyjnym, a także wskazania organu i osób do tego uprawnionych

Na podstawie:

art. 59 ust. 2 i 3 oraz 59a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.)

Treść:

uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwała określa szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania w całości, w części lub odraczania, rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, zwanych dalej „należnościami”, przypadających Gminie  Dubeninki oraz jej jednostkom organizacyjnym od osób fizycznych, osób prawnych, a także jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, zwanych dalej „dłużnikami”.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o: 1) należności – rozumie się przez to należność pieniężną, o której mowa w § 1 (należność główna), przypadającą od jednego dłużnika wraz z należnymi odsetkami i kosztami dochodzenia należności (należności uboczne), na dzień złożenia wniosku o umorzenie, odroczenie terminu zapłaty lub rozłożenie jej płatności na raty, 2) uldze w spłacie należności – rozumie się przez to umorzenie, odroczenie terminu zapłaty należności lub rozłożenie płatności należności na raty, 3) jednostka organizacyjna Gminy Dubeninki – rozumie się przez to jednostki budżetowe  i samorządowe instytucje kultury, 4)  rozporządzeniu Komisji – należy przez to rozumieć Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z dnia 24 grudnia 2013 r.) zmienione Rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/972 z dnia 2 lipca 2020 r. zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 w odniesieniu do jego przedłużenia oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 651/2014 w odniesieniu do jego przedłużenia i odpowiednich dostosowań (Dz. Urz. UE L 215 z dnia 7 lipca 2020 r.).

§ 3. Nie dochodzi się należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających Gminie  Dubeninki lub jej jednostkom organizacyjnym, której łączna kwota wraz z odsetkami na dzień 31 grudnia poprzedniego roku nie przekracza 100,00 zł, z zastrzeżeniem art. 59a ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.  

§ 4. 1. Należność może zostać umorzona w całości lub w części, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek: 1) osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6 000 zł; 2) osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie; 3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne; 4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji; 5) zachodzi interes publiczny;
6) zachodzi ważny interes dłużnika. 2. Umorzenie należności w całości z urzędu może nastąpić w przypadkach o których mowa w ust. 1 pkt 1-5. 3. Umorzenie należności w całości lub części na wniosek dłużnika może nastąpić w przypadkach o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6. § 5.1.Wniosek o udzielenie ulgi powinien określać rodzaj wnioskowanej ulgi tj. umorzenie, odroczenie terminu spłaty, rozłożenie spłaty należności na raty oraz wskazanie własnych propozycji w sprawie wnioskowanej ulgi. Dodatkowo  powinien być należycie umotywowany, a w szczególności przedstawiać opis aktualnej sytuacji finansowej dłużnika, jego możliwości płatniczych oraz inne okoliczności istotne dla sprawy. Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzające okoliczności wskazane we wniosku
2. W przypadku stwierdzenia, że wniosek nie spełnia wymogów określonych w ust. 1 lub załączone do wniosku dokumenty nie potwierdzają okoliczności wskazanych we wniosku, wzywa się dłużnika do ich uzupełnienia w wyznaczonym, nie krótszym niż 7 dni terminie.
3. Nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Podmiot udzielający ulgi zawiadamia dłużnika w formie pisemnej o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia. § 6. 1.  W przypadku zobowiązań solidarnych, gdy oprócz dłużnika głównego zobowiązane są solidarnie również inne osoby, ulga zastosowana wobec jednego z dłużników na jego wniosek nie wywołuje skutków względem pozostałych dłużników solidarnych, którzy wniosku nie złożyli.
2.  Zastosowanie ulgi względem dłużników solidarnych na ich wspólny wniosek, może nastąpić wyłącznie, gdy okoliczności uzasadniające udzielenie tej ulgi zachodzą, w stosunku do wszystkich tych dłużników solidarnych, którzy wniosek złożyli.

§ 7. 1.Okres odroczenia terminu płatności nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia złożenia  oświadczenia wierzyciela wyrażającego zgodę na odroczenie terminu spłaty lub podpisania umowy (porozumienia) w tej sprawie.
2. Okres spłaty należności rozłożonej na raty nie może być dłuższy niż 36 miesięcy licząc od dnia złożenia  oświadczenia wierzyciela o wyrażeniu zgody na spłatę należności w ratach lub podpisania umowy (porozumienia) w tej sprawie.
3. Od należności, której termin zapłaty odroczono lub, którą rozłożono na raty nie pobiera się odsetek za zwłokę za okres na jaki odroczono termin zapłaty należności bądź należność została rozłożona na raty.

§ 8. 1. Do udzielania ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych uprawniony jest Wójt  Gminy. 2. Jeżeli należność pieniężna przypadająca jednostkom organizacyjnym Gminy  Dubeninki nie przekracza kwoty 500 zł do  udzielania ulgi w spłacie należności uprawnieni są dyrektorzy tych jednostek.

§ 9. 1. Udzielenie ulgi w spłacie należności może nastąpić po dokładnym wyjaśnieniu stanu faktycznego i stwierdzeniu istnienia okoliczności uzasadniających  udzielenie ulgi w spłacie należności. Każda sprawa wymaga indywidualnego rozpatrzenia. 2.Udzielenie ulgi w spłacie należności następuje w formie pisemnej na podstawie przepisów prawa cywilnego. 3.Rozpatrzenie kompletnego wniosku następuje w ciągu 30 dni od dnia jego złożenia a sprawach  szczególnie skomplikowanych w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku.

§ 10. 1. W stosunku do dłużników będących przedsiębiorcami, stosowanie ulg w spłacie należności określonych w § 4 ust. 1 pkt. 5 i 6 odbywa się w ramach pomocy de minimis, zgodnie z warunkami rozporządzenia Komisji. 2. Badanie dopuszczalności pomocy de minimis udzielanej na podstawie niniejszej uchwały nastąpi po dokładnym wyjaśnieniu stanu faktycznego i stwierdzeniu istnienia okoliczności wskazanych w § 4 ust. 1 pkt. 5 i 6  uchwały, uzasadniających udzielenie ulgi w spłacie należności. 3. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały przedstawia: 1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie oraz, 2) informacje na formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.).

§ 11. Traci moc uchwała nr III/11/10 Rady Gminy Dubeninki z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalania szczegółowych zasad umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych przypadających Gminie Dubeninki lub jej jednostkom podległym (do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa) w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym.
 
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dubeninki.

§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Dubeninki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2023-04-21
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Stanisław Rudziewicz
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2023-04-28 11:01:55
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Paweł Furtan
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2023-04-28 11:03:29
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Paweł Furtan
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-05-16 13:03:37
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
364 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony