Zarządzenia Wójta
Pobierz dane XMLAkt prawny: Zarządzenie 177/2017Drukuj informacjęAkt prawny: Zarządzenie 177/2017Szczegóły informacji
Zarządzenie 177/2017
Rodzaj: Zarządzenie
Status: Obowiązujący
Sesja: Nie dotyczy
Kadencja: 2014 - 2018
Data wejścia w życie: 2016-01-01
Data podjęcia/podpisania: 2016-12-30
Tytuł aktu:
w sprawie: zmiany zarządzenia Nr 28/2007 w sprawie przepisów wewnętrznych regulujących gospodarkę finansową Urzędu Gminy Dubeninki
Na podstawie:
zarządzenia art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (t.j. Dz.U z 2015 r. poz. 1333) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U z 2015 roku poz. 1954), zwanego dalej „rozporządzeniem”
Treść:
zarządzam, co następuje:
§1
Zmienia się treść Załącznika Nr 1do Zakładowego planu kont do zarządzenia nr 28/2007z dnia 14 listopada 2007r. w sprawie przepisów wewnętrznych regulujących gospodarkę finansową, który otrzymuje brzmienie:
1. Wykaz ksiąg rachunkowych dla Urzędu Gminy
Zakładowy plan kont jednostki budżetowej obejmuje następujące konta:
Zespół 0 – Majątek trwały
011 - Środki trwałe
013 - Pozostałe środki trwałe
020 - Wartości niematerialne i prawne
030 - Długoterminowe aktywa finansowe
071 - Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
072 - Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów
073 - Odpisy aktualizujące długoterminowe akta finansowe
080 - Środki trwałe w budowie
Zespół 1 – Środki pieniężne i rachunki bankowe
101 - Kasa
130 - Rachunek bieżący jednostki
135 - Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia
139 - Inne rachunki bankowe
141 - Środki pieniężne w drodze
Zespół 2 – Rozrachunki i rozliczenia
201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych
222.- Rozliczenie dochodów budżetowych
223 - Rozliczenie wydatków budżetowych
224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich
225 - Rozrachunki z budżetami
226 - Długoterminowe należności budżetowe
229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami
240 - Pozostałe rozrachunki
290 - Odpisy aktualizujące należności
Zespół 3 – Materiały i towary
310 - Materiały
Zespół 4 – Koszty według rodzajów i ich rozliczenie
400 - Amortyzacja
401 - Zużycie materiałów i energii
402 - Usługi obce
403 - Podatki i opłaty
404 - Wynagrodzenia
405 - Ubezpieczenie społecznie i inne świadczenia
409 - Pozostałe koszty rodzajowe
410 - Inne świadczenia finansowane z budżetu
411 - Pozostałe obciążenia
Zespół 7 – Przychody, dochody i koszty
720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych
750 - Przychody finansowe
751 - Koszty finansowe
760 - Pozostałe przychody operacyjne
761 - Pozostałe koszty operacyjne
Zespół 8 – Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800 - Fundusz jednostki
810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
840 - Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów
851 - Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
860 - Wynik finansowy
Konta pozabilansowe
975 - Wydatki strukturalne
976 - Wzajemne rozliczenia między jednostkami
980 - Plan finansowy wydatków budżetowych
981 - Plan finansowy niewygasających wydatków
998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
Księgi pomocnicze tworzy się do następujących kont księgi głównej
011 Środki trwałe – prowadzimy: księgi inwentarzowe, indywidualne karty poszczególnych obiektów inwentarzowych, tabele amortyzacyjne
Księgi inwentarzowe prowadzone są w sposób chronologiczny i zawierają następujące informacje:
- data przyjęcia do użytkowania,
- numer i rodzaj dowodu,
- numer inwentarzowy obiektu
- nazwa środka trwałego
- charakterystyka środka trwałego
- wartość początkowa środka trwałego
- wartość po aktualizacji
- wartość po ulepszeniu
- symbol klasyfikacji środków trwałych
- stawka amortyzacji
- roczna i miesięczna kwota amortyzacji
- rok produkcji lub budowy środka trwałego
- datę likwidacji i numer dowodu
- wartość umorzenia na moment likwidacji
- wartość księgowa netto likwidowanego środka trwałego.
Księgi inwentarzowe gruntów prowadzone są w sposób szczegółowy w Wydziale IGP
Księgi inwentarzowe dla grup środków trwałych odpowiadające KŚT od 1 do 8 prowadzone są w Wydziale Finansowo – Księgowym w Referacie Budżetowym.
013 Pozostałe środki trwałe
Pozostałym środkom trwałym szczególnie ważnym dla jednostki budżetowej nadaje się indywidualne numery inwentarzowe i ujmuje w księgach inwentarzowych w oddzielnych pozycjach podając ilość i wartość. Decyzję o nadaniu indywidualnego numeru inwentarzowego podejmuje Wójt Gminy.
020 Wartości niematerialne i prawne
Ewidencję szczegółową prowadzi się według zasad przyjętych dla środków trwałych,
071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
Ewidencję szczegółową prowadzi się według zasad przyjętych dla środków trwałych,
072 Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych
Ewidencję szczegółową prowadzi się według zasad przyjętych dla środków trwałych,
073 Odpisy aktualizujące długoterminowe aktywa finansowe
Ewidencję szczegółową prowadzi się według tytułów poszczególnych składników,
080 Środki trwałe w budowie
Ewidencję szczegółową prowadzi się według poszczególnych zadań inwestycyjnych i źródeł ich finansowania,
101 Kasa – w walucie polskiej,
130 Rachunek bieżący jednostki
Ewidencję prowadzi się według szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych,
135 Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia
Ewidencję szczegółową prowadzi się według poszczególnych funduszy,
139 Inne rachunki bankowe
Ewidencję prowadzi się według rodzaju wydzielonych środków oraz kontrahentów,
140 Krótkoterminowe aktywa finansowe
Ewidencję prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie wartości poszczególnych krótkoterminowych aktywów finansowych w postaci papierów wartościowych oraz innych środków pieniężnych wyrażonej w walucie polskiej, a ponadto w poszczególnych walutach obcych,
201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami
Ewidencję prowadzi się według rozrachunków z poszczególnymi kontrahentami,
221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
Ewidencję prowadzi się według dłużników oraz podziałek klasyfikacji budżetowej,
224 Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich
Ewidencję prowadzi się według przekazanych wartości dotacji
225 Rozrachunki z budżetami
Ewidencję prowadzi się według poszczególnych tytułów rozrachunków z budżetem,
226 Długoterminowe należności budżetowe
Ewidencję prowadzi się według poszczególnych tytułów należności budżetowych oraz według kryterium bilansowego podziału należności na krótkoterminowe (do 12 miesięcy) i długoterminowe (powyżej 12 miesięcy),
229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
Ewidencję prowadzi się według poszczególnych tytułów i podmiotów rozrachunków
231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
Ewidencję prowadzi się do wypłat pieniężnych i świadczeń zaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do wynagrodzeń wynikających ze stosunku pracy, umów zlecenia, umów o dzieło i innych umów zgodnie z odrębnymi przepisami oraz z tytułu wypłat zasiłków pokrywanych przez ZUS, które naliczono na listach wynagrodzeń,
234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami
Ewidencję prowadzi się według poszczególnych pracowników oraz według tytułów rozrachunków, zaliczek w walutach obcych wypłacone pracownikom do czasu ich rozliczenia w równowartości waluty polskiej ustalonej przy wypłacie zaliczek,
240 Pozostałe rozrachunki
Ewidencję prowadzi się według poszczególnych tytułów rozrachunków, roszczeń i rozliczeń,
290 Odpisy aktualizujące należności
Ewidencję prowadzi się według dłużników, od których należności dokonano odpisu aktualizującego,
310 Materiały
Ewidencję prowadzi się według kartotek ilościowo-wartościowych poszczególnych materiałów,
400 – 411 Koszty według rodzaju
Ewidencję kosztów w jednostce prowadzi się w układzie rodzajowym związanym z działalnością operacyjną.
Ewidencję szczegółową prowadzi się według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków umożliwiającą grupowanie kosztów w przekrojach wymaganych w planowaniu finansowym oraz pozwalająca na sporządzenie sprawozdań finansowych, budżetowych i innych określonych w odrębnych przepisach, a także na analizę wykonania planu,
720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych
Ewidencję przychodów prowadzi się tytułu dochodów budżetowych, związanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki w szczególności dochodów, do których zalicza się: podatki,
opłaty i inne dochody budżetu należne na podstawie ustaw.
Ewidencję szczegółową przychodów należy prowadzić uwzględniając podziałki klasyfikacji budżetowej, a także powinna zapewnić wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów według
pozycji planu finansowego jednostki,
750 Przychody finansowe
Ewidencje prowadzi się uwzględniając podziałki klasyfikacji budżetowej dochodów a także wyodrębnić informacje w przekrojach koniecznych do sporządzenia planów oraz sprawozdań budżetowych i finansowych i analizy wykonania tych planów,
751 Koszty finansowe
Ewidencję prowadzi się według podziałek klasyfikacji budżetowej a także według pozycji rachunku zysku i strat,
760 Pozostałe przychody operacyjne
Ewidencję do konta należy dostosować do potrzeb planowania, kontroli, sprawozdawczości i analizy
z zaznaczeniem podziałek klasyfikacji budżetowej,
800 Fundusz jednostki
Ewidencja równowartości majątku trwałego i obrotowego oraz występujących w tym zakresie zmian,
810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
Ewidencja uznanych za wykorzystane lub rozliczone dotacje przekazane z budżetu. Prowadzone są według podziałek klasyfikacji budżetowej,
840 Rezerwy i rozliczenia międzyokresowych przychodów
Ewidencję prowadzi się według tytułów utworzonych rezerw oraz przyczyn ich zwiększeń i zmniejszeń przychodów przyszłych okresów,
851 Zakładowy fundusz socjalny
Ewidencję prowadzi się według źródeł zwiększeń i kierunków wykorzystania funduszu.
Konta pozabilansowe
975 Wydatki strukturalne
976 Wzajemne rozliczenia między jednostkami
980 Plan finansowy wydatków budżetowych
981 Plan finansowy niewygasających wydatków
996 Zaangażowanie dochodów wł. jednostki
998 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
Księga główna organu (Gmina Dubeninki)
Konta bilansowe
133 Rachunek budżetu
134 Kredyty bankowe
135 Rachunek środków na niewygasające wydatki
140 Środki pieniężne w drodze
222 Rozliczenie dochodów budżetowych
223 Rozliczenie wydatków budżetowych
224 Rozrachunki budżetu
225 Rozliczenie niewygasających wydatków
240 Pozostałe rozrachunki
250 Należności finansowe
260 Zobowiązania finansowe
901 Dochody budżetu
902 Wydatki budżetu
904 Niewygasające wydatki
909 Rozliczenie międzyokresowe
960 Skumulowane wyniki budżetu
961 Wynik wykonania budżetu
962 Wyniki na pozostałych operacjach
991 Planowane dochody budżetu
992 Planowane wydatki budżetu
993 Rozliczenia z innymi budżetami
Konta pozabilansowe
991 Planowane dochody budżetu
992 Planowane wydatki budżetu
Wykonanie budżetu
Wykonanie budżetu przebiega bezpośrednio z konta133 Rachunek budżetu i za pośrednictwem rachunku bieżącego podległych jednostek budżetowych, tj. konta 130 Rachunek bieżący jednostki.
Ewidencja wyniku wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego tj. gromadzenia dochodów i dokonywania wydatków budżetowych oparta jest na zasadzie kasowej, zaś ujęcie wydatków niewygasających z końcem roku przebiega według zasady memoriałowej.
Pozostałe operacje objęte księgą budżetu jednostki samorządu terytorialnego ewidencjonowane są według zasady memoriałowej.
§2
- Zespół 0 – Aktywa trwałe otrzymuje brzmienie w koncie 020 Wartości niematerialne i prawne:
020 Wartości niematerialne i prawne
|
||
Przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń
|
Konto 020 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych.
Na koncie 020 wartości niematerialne i prawne ujmuje się:
|
|
Wn
|
Ma
|
|
- zwiększenie stanu wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych z tytułu zakupu lub nieodpłatnego otrzymania
|
- rozchód wartości niematerialnych i prawnych
|
|
Zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych i ich powiązania z kontami księgi głównej
|
Ewidencja szczegółowa do konta 020 jest prowadzone w poniższych urządzeniach księgowych:
- księgach inwentarzowych wartości niematerialnych i prawnych
- tabelach amortyzacyjnych
Ewidencja szczegółowa musi pozwalać na ustalenie osób lub komórek organizacyjnych, którym powierzono wartości niematerialne i prawne.
Jeżeli na tym koncie ewidencjonuje się wszystkie wartości niematerialne i prawne, celowe jest wyodrębnienie analityczne wartości niematerialnych i prawnych umarzanych w czasie oraz umarzanych jednorazowo.
Wartości niematerialne i prawne umarzane w czasie dotyczą tych, których wartość początkowa przekracza 3.500 zł – przyjęto stawkę amortyzacji w wysokości 50% w skali roku.
|
|
Uwagi
|
Konto 020 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan wartości niematerialnych i prawnych w wartości początkowej
|
2. Zespół 4 – Koszty według rodzajów i ich rozliczenie otrzymuje brzmienie w koncie
400 Amortyzacja:
Konto 400 – Amortyzacja
|
||
Przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń
|
Konto 400 służy do ewidencji naliczonych odpisów amortyzacyjnych i wartości niematerialnych i prawnych,
od których odpisy umorzeniowe są dokonywane stopniowo według stawek amortyzacyjnych. Dokonujemy ich jednorazowo na koniec roku obrotowego
|
|
Wn
|
Ma
|
|
- naliczone odpisy amortyzacyjne
|
- ewentualne zmniejszenia odpisów amortyzacyjnych
- przeniesienie salda konta amortyzacji na konto 860
|
|
Konto 400 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Wn, które wyraża wysokość pomniejszonych kosztów amortyzacji. Saldo konta 400 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.
|
||
Uwagi
|
Konto 400 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Wn, które wyraża wysokość pomniejszonych kosztów amortyzacji. Saldo konta 400 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.
|
3. Zespół 8 – Fundusze, rezerwy i wynik finansowy otrzymuje brzmienie w koncie 860 Wynik finansowy:
Konto 860 – Wynik finansowy
|
||
Przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń
|
Konto 860 służy do ustalenia wyniku finansowego jednostki.
Na koncie 860 Wynik finansowy ujmuje się:
|
|
Wn
|
Ma
|
|
W końcu roku obrotowego:
- sumę poniesionych kosztów, w korespondencji z kontem 400,401,401,404,405,409,411
|
W końcu roku obrotowego:
- Sumę uzyskanych przychodów, w korespondencji z kontami zespołu 7
|
|
Uwagi
|
Saldo konta 860 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki, saldo Wn – stratę netto, saldo Ma – zysk netto. Saldo przenoszone jest w następnym roku na konto 800
|
§3
Wykonanie Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.
§4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2016 roku.
Załączniki
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Dubeninki |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Hanna Biedrzycka |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2016-12-30 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Ryszard Zieliński |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2017-02-06 09:06:29 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2017-02-06 09:08:12 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2017-02-06 09:12:33 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1450 raz(y) |