Zarządzenia Wójta
Pobierz dane XMLAkt prawny: Zarządzenie 581/2023Drukuj informacjęAkt prawny: Zarządzenie 581/2023Szczegóły informacji
Zarządzenie 581/2023
Rodzaj: Zarządzenie
Status: Obowiązujący
Sesja: Nie dotyczy
Kadencja: 2018 - 2024
Data podjęcia/podpisania: 2023-09-06
Data wejścia w życie: 2023-09-06
Tytuł aktu:
w sprawie przyjęcia założeń do projektu budżetu gminy na 2024 rok i projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2028.
Na podstawie:
art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 559 ze zm.), art. 230 i 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)
Treść:
zarządza co następuje:
§ 1
1. Ustala się wzory materiałów planistycznych do opracowanie projektu budżetu gminy na rok 2024, stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2. Określa się wzory materiałów planistycznych do przygotowania projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dubeninki na lata 2024-2028, stanowiące załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Materiały planistyczne do projektu budżetu gminy na 2024 rok gminne jednostki organizacyjne, instytucje kultury, referaty i samodzielne stanowiska Urzędu Gminy opracowują na podstawie kalkulacji sporządzonej w oparciu o następujące założenia:
1.Dochody własne budżetu szacuje się w oparciu o:
a) informację Ministra Finansów o wstępnych kwotach dochodów – kwoty udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych;
b) przewidywane wykonanie w 2023 r. – kwoty udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych;
c) zawarte umowy i wydane decyzje, a w zakresie sprzedaży o szacunek uwzględniający aktualne ceny rynkowe – dochody z majątku gminy;
d) przewidywane wykonanie za 2023 r. z uwzględnieniem planowanych zmian wysokości stawek podatkowych i opłat od dnia 1 stycznia 2024 r. – pozostałe dochody własne.
2. Środki bezzwrotne, w tym zaliczki i refundacje ze środków Unii Europejskiej ustalić z uwzględnieniem zawartych umów i porozumień, planowanych terminów składania wniosków o płatność i czasu ich weryfikacji i poświadczenia.
3. Planowanie kwoty dotacji powinny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawiadomień Wojewody Warmińsko- Mazurskiego, zawartych porozumień, umów lub uzgodnień z Dotującym.
4. Kwota subwencji ogólnej ustalona powinna być zgodnie z informacją Ministra Finansów.
5. Wydatki rzeczowe, w tym fundusz płac należy zaplanować:
a) na poziomie wydatków roku 2023, uwzględniając zmiany organizacyjne, przewidywane wypłaty nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych oraz obowiązkowych zmian wynagrodzeń, które będą miały miejsce w 2024 r., wynikających z przepisów o wynagrodzeniu pracowników;
b) dodatkowe wynagrodzenie zgodnie z ustawą z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DZ. U. z 2023 r. poz. 641);
c) składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości określonej w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1230 ze zm.);
d) składki na Fundusz Pracy w wysokości 2.5 % podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe;
e) wpłaty na PPK w wysokości 1.5 % podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe;
f) odpis na ZFŚS zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 998) oraz w stosunku do placówek oświatowych zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela;
g) minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 roku wynoszącego od stycznia kwotę brutto 4 242,00 zł. a od lipca kwotę brutto 4 300,00 zł oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej za pracę wynoszącej od stycznia kwotę brutto 27,10 zł a od lipca kwotę brutto 28,10 zł.
6. Pozostałe wydatki bieżące planuje się na poziomie przewidywanego wykonania za rok 2023, z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym, mających miejsce w roku 2024 z zachowaniem zasady oszczędności, zdefiniowanej w ustawie o finansach publicznych jako uzyskiwanie najlepszych efektów z danych nakładów, jak również z uwzględnieniem parametrów makroekonomicznych założonych przez Ministerstwo Finansów określonych w założeniach do projektu budżetu państwa na rok 2024, przyjętych przez Radę Ministrów oraz w innych rządowych dokumentach programowych:
- przyjętego prognozowanego realnego wzrostu dla PKB w 2024 r. prognozowanego do poziomu 3,00 %;
- przyjętej prognozie wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2024 r. do średniego poziomu 6,60 %;
- przyjętej prognozie nominalnego tempa wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2024 r. ma wynieść 9,70 %.
7. W przypadku planowania realizacji zadań, które rozpoczynają się w roku 2024 konieczne jest szczegółowe ich uzasadnienie wraz z kalkulacją.
8. Planowane wydatki majątkowe oraz wydatki na remonty określa się w wysokości niezbędnej do poniesienia w 2024 roku oraz w trzech kolejnych następujących latach budżetowych, a w przypadku zawartej umowy na wykonanie zadania do jej zakończenia.
9. Projekt planu dochodów i wydatków winien zawierać szczegółowe uzasadnienie wzrostu lub spadku przewidywanych na 2024 rok dochodów i wydatków w porównaniu z 2023 rokiem.
§ 3
Gminne jednostki organizacyjne, instytucje kultury, referaty i samodzielne stanowiska w Urzędzie Gminy opracują i przekażą materiały planistyczne do projektu budżetu gminy na 2024 r. w układzie pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej, stosując formularze planistyczne o których mowa w § 1 ust. 1 w podziale na rozdziały, a także z podziałem na rodzaj realizowanych zadań (osobno zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone odrębnymi ustawami, zadania finansowane z dotacji, zadania realizowane na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego oraz zadania własne pozostałe) Skarbnikowi Gminy w formie papierowej oraz w wersji elektronicznej w postaci plików edytowanych (.xls) na adres skarbnikug@dubeninki.pl w nieprzekraczającym terminie do dnia 30 września 2023 roku.
§ 4
1. W nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 września 2023 roku gminne jednostki organizacyjne, instytucje kultury, referaty i samodzielne stanowiska w Urzędzie Gminy sporządzą i przekażą Skarbnikowi Gminy wykaz przedsięwzięć, tj. wieloletnich:
1) Programów, projektów lub zadań, w tym związanych z:
a) programami finansowymi z udziałem środków europejskich;
b) umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;
c) programy, projekty lub zadania pozostałe (inne niż wymienione w lit. a i b).
2) umów, których realizacji w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
2. Dla każdego przedsięwzięcia oddzielnie należy określić:
1) nazwę i cel;
2) jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonanie przedsięwzięcia;
3) okres realizacji i łączne nakłady finansowe;
4) limit wydatków w poszczególnych latach;
5) limit zobowiązań.
§ 5
1. Wnioski Radnych i Sołtysów Gminy Dubeninki w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań własnych Gminy składane są Wójtowi Gminy w formie papierowej w terminie do 30 września 2023 r., które po akceptacji Wójta Gminy przekazywane są Skarbnikowi Gminy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać szczegółowy opis zadania, wartość zadania zgodna z przedstawioną kalkulacją oraz uzasadnienie wniosku.
§ 6
Skarbnik Gminy przeprowadzi analizę przedłożonych materiałów i przedstawi Wójtowi Gminy:
1 .Ostateczną wielkość planowanych dochodów oraz wstępnych kwot wydatków dla poszczególnych działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej dotyczących projektu budżetu gminy na 2024 rok;
2. Opracowanie zbiorcze do Wieloletniej Prognozy Finansowej wraz z wykazem przedsięwzięć i prognozą kwoty długu.
§ 7
Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.
§ 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§ 1
1. Ustala się wzory materiałów planistycznych do opracowanie projektu budżetu gminy na rok 2024, stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2. Określa się wzory materiałów planistycznych do przygotowania projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dubeninki na lata 2024-2028, stanowiące załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Materiały planistyczne do projektu budżetu gminy na 2024 rok gminne jednostki organizacyjne, instytucje kultury, referaty i samodzielne stanowiska Urzędu Gminy opracowują na podstawie kalkulacji sporządzonej w oparciu o następujące założenia:
1.Dochody własne budżetu szacuje się w oparciu o:
a) informację Ministra Finansów o wstępnych kwotach dochodów – kwoty udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych;
b) przewidywane wykonanie w 2023 r. – kwoty udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych;
c) zawarte umowy i wydane decyzje, a w zakresie sprzedaży o szacunek uwzględniający aktualne ceny rynkowe – dochody z majątku gminy;
d) przewidywane wykonanie za 2023 r. z uwzględnieniem planowanych zmian wysokości stawek podatkowych i opłat od dnia 1 stycznia 2024 r. – pozostałe dochody własne.
2. Środki bezzwrotne, w tym zaliczki i refundacje ze środków Unii Europejskiej ustalić z uwzględnieniem zawartych umów i porozumień, planowanych terminów składania wniosków o płatność i czasu ich weryfikacji i poświadczenia.
3. Planowanie kwoty dotacji powinny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawiadomień Wojewody Warmińsko- Mazurskiego, zawartych porozumień, umów lub uzgodnień z Dotującym.
4. Kwota subwencji ogólnej ustalona powinna być zgodnie z informacją Ministra Finansów.
5. Wydatki rzeczowe, w tym fundusz płac należy zaplanować:
a) na poziomie wydatków roku 2023, uwzględniając zmiany organizacyjne, przewidywane wypłaty nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych oraz obowiązkowych zmian wynagrodzeń, które będą miały miejsce w 2024 r., wynikających z przepisów o wynagrodzeniu pracowników;
b) dodatkowe wynagrodzenie zgodnie z ustawą z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DZ. U. z 2023 r. poz. 641);
c) składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości określonej w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1230 ze zm.);
d) składki na Fundusz Pracy w wysokości 2.5 % podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe;
e) wpłaty na PPK w wysokości 1.5 % podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe;
f) odpis na ZFŚS zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 998) oraz w stosunku do placówek oświatowych zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela;
g) minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 roku wynoszącego od stycznia kwotę brutto 4 242,00 zł. a od lipca kwotę brutto 4 300,00 zł oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej za pracę wynoszącej od stycznia kwotę brutto 27,10 zł a od lipca kwotę brutto 28,10 zł.
6. Pozostałe wydatki bieżące planuje się na poziomie przewidywanego wykonania za rok 2023, z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym, mających miejsce w roku 2024 z zachowaniem zasady oszczędności, zdefiniowanej w ustawie o finansach publicznych jako uzyskiwanie najlepszych efektów z danych nakładów, jak również z uwzględnieniem parametrów makroekonomicznych założonych przez Ministerstwo Finansów określonych w założeniach do projektu budżetu państwa na rok 2024, przyjętych przez Radę Ministrów oraz w innych rządowych dokumentach programowych:
- przyjętego prognozowanego realnego wzrostu dla PKB w 2024 r. prognozowanego do poziomu 3,00 %;
- przyjętej prognozie wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2024 r. do średniego poziomu 6,60 %;
- przyjętej prognozie nominalnego tempa wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2024 r. ma wynieść 9,70 %.
7. W przypadku planowania realizacji zadań, które rozpoczynają się w roku 2024 konieczne jest szczegółowe ich uzasadnienie wraz z kalkulacją.
8. Planowane wydatki majątkowe oraz wydatki na remonty określa się w wysokości niezbędnej do poniesienia w 2024 roku oraz w trzech kolejnych następujących latach budżetowych, a w przypadku zawartej umowy na wykonanie zadania do jej zakończenia.
9. Projekt planu dochodów i wydatków winien zawierać szczegółowe uzasadnienie wzrostu lub spadku przewidywanych na 2024 rok dochodów i wydatków w porównaniu z 2023 rokiem.
§ 3
Gminne jednostki organizacyjne, instytucje kultury, referaty i samodzielne stanowiska w Urzędzie Gminy opracują i przekażą materiały planistyczne do projektu budżetu gminy na 2024 r. w układzie pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej, stosując formularze planistyczne o których mowa w § 1 ust. 1 w podziale na rozdziały, a także z podziałem na rodzaj realizowanych zadań (osobno zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone odrębnymi ustawami, zadania finansowane z dotacji, zadania realizowane na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego oraz zadania własne pozostałe) Skarbnikowi Gminy w formie papierowej oraz w wersji elektronicznej w postaci plików edytowanych (.xls) na adres skarbnikug@dubeninki.pl w nieprzekraczającym terminie do dnia 30 września 2023 roku.
§ 4
1. W nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 września 2023 roku gminne jednostki organizacyjne, instytucje kultury, referaty i samodzielne stanowiska w Urzędzie Gminy sporządzą i przekażą Skarbnikowi Gminy wykaz przedsięwzięć, tj. wieloletnich:
1) Programów, projektów lub zadań, w tym związanych z:
a) programami finansowymi z udziałem środków europejskich;
b) umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;
c) programy, projekty lub zadania pozostałe (inne niż wymienione w lit. a i b).
2) umów, których realizacji w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
2. Dla każdego przedsięwzięcia oddzielnie należy określić:
1) nazwę i cel;
2) jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonanie przedsięwzięcia;
3) okres realizacji i łączne nakłady finansowe;
4) limit wydatków w poszczególnych latach;
5) limit zobowiązań.
§ 5
1. Wnioski Radnych i Sołtysów Gminy Dubeninki w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań własnych Gminy składane są Wójtowi Gminy w formie papierowej w terminie do 30 września 2023 r., które po akceptacji Wójta Gminy przekazywane są Skarbnikowi Gminy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać szczegółowy opis zadania, wartość zadania zgodna z przedstawioną kalkulacją oraz uzasadnienie wniosku.
§ 6
Skarbnik Gminy przeprowadzi analizę przedłożonych materiałów i przedstawi Wójtowi Gminy:
1 .Ostateczną wielkość planowanych dochodów oraz wstępnych kwot wydatków dla poszczególnych działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej dotyczących projektu budżetu gminy na 2024 rok;
2. Opracowanie zbiorcze do Wieloletniej Prognozy Finansowej wraz z wykazem przedsięwzięć i prognozą kwoty długu.
§ 7
Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.
§ 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załączniki
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Dubeninki |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2023-09-06 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Barbara Woźniak |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2023-09-06 14:32:41 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Paweł Furtan |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2023-09-06 14:34:23 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Paweł Furtan |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2024-04-26 15:20:16 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 265 raz(y) |