Zarządzenia Wójta
Pobierz dane XMLAkt prawny: Zarządzenie 49/2015Drukuj informacjęAkt prawny: Zarządzenie 49/2015Szczegóły informacji
Zarządzenie 49/2015
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Rodzaj: Zarządzenie
Status: Obowiązujący
Sesja: Nie dotyczy
Kadencja: 2014 - 2018
Data wejścia w życie: 2015-06-16
Data podjęcia/podpisania: 2015-06-16
Tytuł aktu:
w sprawie przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania (SWO) na terenie Gminy Dubeninki oraz tworzenia i funkcjonowania formacji Obrony Cywilnej przewidzianych do wykonania zadań specjalnych i ogólnych.
Na podstawie:
art. 17 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015r., poz. 144), art. 16 ust. 2 pkt 3, art. 18 ust. 2 i art. 20 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013r., poz. 1166), § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. z 2002 r., poz. 96, 850), § 7 i § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 07 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2013r., poz. 96), „Wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie ogólnych zasad przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO) w województwach, powiatach i gminach”, wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014r. w sprawie normatywów, w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, z uwzględnieniem ramowych struktur organizacyjnych i podstawowych zadań formacji obrony cywilnej oraz Zarządzenia Nr 215/2014 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego – Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 29 lipca 2014 r. w sprawie przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania (SWO) na terenie województwa warmińsko-mazurskiego oraz tworzenia i funkcjonowania formacji Obrony Cywilnej przewidzianych do wykonania pozostałych zadań specjalnych i ogólnych, a także „Wytycznych Wojewody Warmińsko-Mazurskiego – Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 11 lutego 2015 r., oraz zarządzenia Nr 22/2015 Starosty Gołdapskiego z dnia 29 maja 2015 roku
Treść:
zarządzam, co następuje:
§ 1
- W celu zapewnienia skutecznego wykrywania zagrożeń oraz ostrzegania i alarmowania ludności w czasie wprowadzenia stanów nadzwyczajnych oraz podwyższania gotowości obronnej państwa, tworzy się na obszarze Gminy Dubeninki system wykrywania
i alarmowania (SWA) zwany dalej „gminnym SWA”.
2. W skład gminnego SWA wchodzą:
- Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego;
- formacje SWA tworzone przez Urząd Gminy;
3. Do głównych zadań gminnego SWA należy:
- monitorowanie i analizowanie sytuacji kryzysowych na obszarze Gminy, generujących zagrożenie dla ludzi i środowiska;
- określanie skali i zasięgu zaistniałych zagrożeń oraz prognozowanie ich rozwoju oraz skutków wystąpienia;
- ostrzeganie i alarmowanie ludności o prognozowanych i zaistniałych zagrożeniach oraz informowanie o sposobach postępowania na każdym etapie rozwoju sytuacji kryzysowej;
- analiza i opracowywanie informacji oraz wniosków do decyzji szefa obrony cywilnej w zakresie przeciwdziałania skutkom potencjalnych (zbliżających się) i zaistniałych zagrożeń;
- realizacja doraźnych zadań stawianych przez terenowych szefów obrony cywilnej, wynikających z rozwoju sytuacji kryzysowej na administrowanym przez nich terenie.
§ 2
1. System wczesnego ostrzegania (SWO) zapewnia uzyskiwanie i przekazywanie informacji
o katastrofach naturalnych, awariach technicznych oraz innych sytuacjach kryzysowych generujących zagrożenia dla ludzi i środowiska, a także uruchamianie i realizację procedur ostrzegania i alarmowania w czasie pokoju.
o katastrofach naturalnych, awariach technicznych oraz innych sytuacjach kryzysowych generujących zagrożenia dla ludzi i środowiska, a także uruchamianie i realizację procedur ostrzegania i alarmowania w czasie pokoju.
2. W skład gminnego SWO wchodzą:
- Jednostki Organizacyjne Gminy;
- Drużyna Wykrywania i Alarmowania (DWiA);
- Pluton Ratownictwa Ogólnego (PRO);
- Sołtysi;
- Stały Dyżur Wójta Gminy.
§3
1. Gminny SWA wchodzi w skład powiatowego systemu wykrywania skażeń i alarmowania.
2. Do głównych zadań gminnego SWA realizowanych na obszarze Gminy w ramach systemu, o którym mowa w ust. 1 należy:
- monitorowanie, wykrywanie i rozpoznawanie skażeń, umożliwiające natychmiastowe stwierdzenie wzrostu poziomu skażeń w oparciu o standardy i normy krajowe;
- ostrzeganie i alarmowanie ludności o skażeniach;
- przekazywanie szefom obrony cywilnej informacji o zagrożeniach uderzeniami z powietrza w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w celu podjęcia stosownych działań ochronnych na administrowanym terenie;
- ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach, o których mowa w pkt 3;
- zapewnienie obiegu informacji o zagrożeniach, o których mowa w pkt 3.
4. Gminny SWA oprócz zadań określonych w ust. 2, realizuje zadania postawione przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego – Szefa Obrony Cywilnej Województwa, Starostę Powiatu Gołdapskiego – Szefa Obrony Cywilnej Powiatu, o których mowa w ust.1, wynikające z bieżącej sytuacji kryzysowej na obszarze województwa/powiatu/Gminy.
§ 4
Nadzór nad funkcjonowaniem i koordynację działania gminnego SWA zapewnia Szef Obrony Cywilnej Gminy poprzez Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego (GZZK);
§ 5
1. Szef Obrony Cywilnej Gminy Dubeninki, biorąc pod uwagę ocenę zagrożeń
i potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa na administrowanym terenie, tworzy następujące formacje obrony cywilnej:
i potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa na administrowanym terenie, tworzy następujące formacje obrony cywilnej:
- formacje systemu wykrywania i alarmowania – drużyny wykrywania i alarmowania (DWiA), o wyższym stopniu gotowości;
- formacje ratownictwa ogólnego – pluton ratownictwa ogólnego (pro), o podstawowym stopniu gotowości o składzie zapewniającym realizację zadań obrony cywilnej na administrowanym terenie.
- Przy tworzeniu formacji obrony cywilnej w zakresie ich struktury i zadań oraz ukompletowania i wyposażenia, należy uwzględnić zapisy Ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i Wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014 r. w sprawie normatywów, w zakresie zaopatrywania organów
i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, z uwzględnieniem ramowych struktur organizacyjnych i podstawowych zadań formacji obrony cywilnej. - Szef Obrony Cywilnej Gminy Dubeninki zobowiązany jest do:
- Przy tworzeniu formacji obrony cywilnej w zakresie ich struktury i zadań oraz ukompletowania i wyposażenia, należy uwzględnić zapisy Ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i Wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014 r. w sprawie normatywów, w zakresie zaopatrywania organów
- zabezpieczenia warunków lokalowych, technicznych oraz socjalnych niezbędnych do skutecznego działania formacji po rozwinięciu;
- stałego utrzymywania gotowości do działania formacji poprzez realizację procesu szkoleniowego, wg planów opracowanych na wyższym szczeblu oraz własnych;
- opracowania planów działania formacji zgodnie z załącznikiem nr 1 do zarządzenia.
§ 6
Osobom powołanym do formacji obrony cywilnej nadać karty przydziału organizacyjno-mobilizacyjnego, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 26 września 2002 r. w sprawie odbywania służby w obronie cywilnej (Dz. U. z 2002r. poz. 169,1391).
§ 7
- Komendanci formacji obrony cywilnej podlegają bezpośrednio Szefowi Obrony Cywilnej Gminy.
- Szef Obrony Cywilnej Gminy i podlegli mu komendanci formacji obrony cywilnej odpowiadają za całokształt spraw związanych z osiąganiem gotowości formacji do wykonywania zadań obrony cywilnej, a w szczególności za organizację, przygotowanie, wyszkolenie i wyposażenie formacji.
- Zaopatrzenie w sprzęt dla formacji obrony cywilnej zgodnie z tabelami należności należy realizować poprzez zakupy ze środków własnych i świadczeń rzeczowych.
§ 8
Formacje obrony cywilnej osiągają gotowość do działania w miejscach formowania, pobierają sprzęt i wyposażenie oraz osiągają gotowość do wykonywania określonych zadań po zrealizowaniu szkoleń i przedsięwzięć przygotowawczych wynikających z określonych sytuacji planistycznych.
§ 9
1. Formacje SWA są tworzone jako formacje obrony cywilnej osiągające gotowość do działania w czasie:
- 8 – 12 godzin przy ukompletowaniu 50 % obsady osobowej;
- 12 – 24 godzin przy ukompletowaniu 90% obsady osobowej od chwili wydania zarządzenia o rozwinięciu.
- Formacje SWA po rozwinięciu wykonują zadania w trybie ciągłych dyżurów.
§ 10
- Gminny SWA jest rozwijany w przypadku wprowadzenia stanów nadzwyczajnych, podczas podwyższania gotowości obronnej państwa (czasu kryzysu i czasu wojny) oraz
w celu przeprowadzenia ćwiczeń i treningów, na czas trwania tych stanów oraz przedsięwzięć szkoleniowych. - Rozwinięcie gminnego SWA w sytuacjach, o których mowa w ust. 1 następuje
w drodze zarządzenia właściwego terenowego szefa obrony cywilnej, stosownie
do zaistniałej sytuacji lub planowanego przedsięwzięcia szkoleniowego, w szczególności:- Wojewody Warmińsko-Mazurskiego - Szefa Obrony Cywilnej Województwa na obszarze co najmniej dwóch powiatów lub całego województwa;
- Starosty – Szefa Obrony Cywilnej Powiatu na obszarze co najmniej dwóch gmin lub całego powiatu;
3) Wójta Gminy-Szefa OC Gminy na obszarze gminy.
- Szef Obrony Cywilnej Gminy, składa informację Szefowi Obrony Cywilnej Powiatu o fakcie rozwinięcia SWA na administrowanym terenie, w przypadku gdy rozwinięcie nie jest realizowane na podstawie zarządzenia Szefa Obrony Cywilnej Powiatu.
- W sytuacjach, o których mowa w ust. 1, podmioty wchodzące w skład gminnego SWO, będącego integralną częścią SWA, realizują zadania przewidziane w sytuacji normalnej oraz stawiane przez właściwych terenowych szefów obrony cywilnej, wynikające
z rozwoju sytuacji kryzysowej oraz planów ćwiczeń i treningów na administrowanym terenie.
§ 11
1. Do ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach należy wykorzystywać:
- radiowe systemy włączania syren;
- scentralizowane przewodowo (łączami telekomunikacyjnymi) systemy alarmowe, aktywowane w sytuacji wprowadzenia stanów nadzwyczajnych, wyższych stanów gotowości obronnej państwa (czasu kryzysu i czasu wojny);
- pojedyncze syreny alarmowe w sołectwach i zakładach pracy;
- rozgłośnie radiowe;
- internetowe i sms-owe platformy komunikacji społecznej;
- urządzenia nagłaśniające na pojazdach służb ratowniczych, ;
- dzwony kościelne.
- W przypadku użycia narzędzi, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 3 obowiązują sygnały alarmowe określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 07 stycznia 2013 r.
w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2013r., poz. 96).
- W przypadku użycia narzędzi, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 3 obowiązują sygnały alarmowe określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 07 stycznia 2013 r.
§ 12
- Zasady wykorzystania rozgłośni radiowych w procesie ostrzegania i alarmowania społeczeństwa o zagrożeniach należy regulować na podstawie porozumień zawieranych między terenowymi szefami obrony cywilnej, a kierownikami podmiotów będących ich właścicielami.
- Na poziomie wojewódzkim porozumienia, o których mowa w ust. 1 zostały zawarte między Wojewodą Warmińsko-Mazurskim – Szefem Obrony Cywilnej Województwa
a Prezesem Zarządu Radia Olsztyn S.A. oraz Dyrektorem Oddziału Terenowego TVP S.A. w Olsztynie.
§ 13
- Obieg informacji o zagrożeniach odbywa się w ramach systemu zarządzania kryzysowego przy wykorzystaniu: Radiowej Sieci Zarządzania Wojewody, telefonicznych sieci przewodowych i bezprzewodowych oraz poczty elektronicznej.
- Proces pozyskiwania i wymiany informacji o zagrożeniach na wszystkich poziomach jest koordynowany przez zespoły zarządzania kryzysowego oraz Drużynę Wykrywania
i Alarmowania (w przypadku jego rozwinięcia). - Informacje dotyczące zagrożeń oraz uruchamiania i realizowania procedur ostrzegania
i alarmowania, w szczególności emisji sygnałów alarmowych OC i komunikatów ostrzegawczych mają priorytet w stosunku do innych informacji przekazywanych
w systemach łączności będących w dyspozycji wojewódzkiego SWA.
§ 14
Ustala się zasady przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) na terenie Gminy poprzez wprowadzenie do użytku służbowego:
- Zasad sporządzania planów działania w obszarze funkcjonowania SWA (załącznik Nr 1).
- Wytycznych Wójta Gminy – Szefa Obrony Cywilnej Gminy w sprawie zasad przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) na terenie Gminy Dubeninki (załącznik Nr 2).
§ 15
Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy.
§ 16
Nadzór w trakcie bieżącej działalności i koordynowanie całokształtu spraw związanych
z organizowaniem gminnego SWA, zgodnie z zapisami zarządzenia, powierza się Sekretarz Gminy.
z organizowaniem gminnego SWA, zgodnie z zapisami zarządzenia, powierza się Sekretarz Gminy.
§ 17
Traci moc Zarządzenie Nr 62/2013 Wójta Gminy z dnia 15 listopada 2014r. w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania na terenie Gminy Dubeninki.
§ 18
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.