Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały Rady Gminy

Szczegóły informacji

XVI/134/20

Rodzaj: Uchwała

Status: częściowo uchylona

Sesja: XVI/2020

Kadencja: VIII kadencja

Data wejścia w życie: 2021-02-26

Data podjęcia/podpisania: 2020-12-29

Publikacja w Dz. Urz. Woj. z roku: 2021 nr pozycja 668, opublikowano dnia: 2021-02-11

Tytuł aktu:

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki

Na podstawie:

art. 4 ust. 1, 2 i 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1439 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.)

Treść:

po uzyskaniu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gołdapi, uchwala się, co następuje:
 
Rozdział 1.
§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki, zwany dalej regulaminem, który określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
  1. ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
  2. właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości oraz inne podmioty określone w art. 2 ust. 1 pkt. 4 ustawy;
  3. jednostce wywozowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, który uzyskał wpis do prowadzonego przez Wójta Gminy Dubeninki rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
  4. PSZOK – punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania w sposób selektywny w pojemnikach lub workach odpadów powstających na terenie nieruchomości następujących rodzajów odpadów komunalnych:
  1. papieru, w tym tektury, odpadów opakowaniowych z papieru i z tektury;
  2. szkła, w tym odpadów opakowaniowych ze szkła z wyłączeniem opakowań po środkach ochrony roślin, środkach medycznych i truciznach;
  3. metali i tworzyw sztucznych, w tym odpadów opakowaniowych z metali, odpadów opakowaniowych tworzyw sztucznych oraz odpadów opakowaniowych wielomateriałowych;
  4. odpadów ulegających biodegradacji;
  5. popiołu;
  6. zużytego sprzętu elektrycznego, elektronicznego, w tym wszelkiego rodzaju lampy żarowe, halogenowe, świetlówki;
  7. innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych (nie zawierających azbestu);
  8. mebli oraz innych odpadów wielkogabarytowych;
  9. odpadów niebezpiecznych;
  10. przeterminowanych leków i chemikaliów;
  11. zużytych baterii i akumulatorów;
  12. zużytych opon;
  13. odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych, powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki;
  14. tekstyliów i odzieży.
2. Bezpośrednio na terenie nieruchomości będą zbierane i odbierane selektywnie zbierane odpady komunalne, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, oraz niesegregowane zmieszane odpady komunalne stanowiące pozostałości z prowadzonej selektywnej zbiórki; odpady o których mowa w pkt 5, 6, 8, 12 będą odbierane w wyznaczonych terminach w formie tzw. „wystawek”, pozostałe frakcje zbierane w sposób selektywny należy samodzielnie dostarczyć do Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
3. Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) dostępne dla mieszkańców Gminy Dubeninki w ramach członkostwa w Związku Międzygminnym „Gospodarka Komunalna” z siedzibą w Ełku, zlokalizowane w Białej Piskiej, Olecku, Kośmidrach k/Gołdapi oraz Siedliskach k/Ełku, zapewniają przyjmowanie wszystkich frakcji odpadów o których mowa w ust. 1 i ust. 2 .
4. Wymóg selektywnego zbierania odpadów komunalnych w miejscu ich wytwarzania uważa się za spełniony, jeżeli odpady gromadzone są w rozdzieleniu na frakcje, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, w pojemnikach lub workach.
§ 4. 1. Pojemniki lub worki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości powinny spełniać następujące wymagania:
  1. szkło należy zbierać do pojemnika lub worka koloru zielonego oznaczonego napisem „Szkło”;
  2. papier należy zbierać do pojemnika lub worka koloru niebieskiego oznaczonego napisem „Papier”;
  3. metale i tworzywa sztuczne należy zbierać do pojemnika lub worka koloru żółtego oznaczonego napisem „Metale i tworzywa sztuczne”;
  4. odpady ulegające biodegradacji należy zbierać do pojemnika lub worka koloru brązowego oznaczonego napisem „Bio”;
  5. niesegregowane zmieszane odpady , stanowiące pozostałości  po segregacji należy zbierać do pojemnika lub worka koloru czarnego oznaczonego napisem „Zmieszane”;
  6. popiół należy zbierać do pojemnika lub worka koloru szarego oznaczonego napisem „Popiół”.
2. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach i workach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych i żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, lakierów i rozpuszczalników oraz odpadów innych niż komunalne pochodzących z działalności gospodarczej.
3. Właściciel nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym może nie posiadać pojemnika lub worka na odpady ulegające biodegradacji i nie przekazywać ich jednostce wywozowej, jeżeli korzysta z kompostownika.
§ 5. 1. Wymóg kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi uważa się za spełniony, jeżeli bioodpady kompostowane są w pryzmie lub wydzielonym i przeznaczonym do tego kompostowniku usytułowanym na terenie nieruchomości.
2. Kompostowaniu podlegają, m.in.: miękkie części uprawianych roślin, ścięta trawa, liście, drobne gałęzie, chwasty, małe kawałki drewna, spadłe owoce, odpady po warzywach i owocach, obierki po owocach i warzywach, skórki z bananów, resztki produktów mleczarskich, stary chleb, fusy po herbacie i kawie z filtrem jeśli jest papierowy, herbata ekspresowa, skorupki od jajek.
3. Do kompostownika nie wolno wrzucać: kości, mięsa, ryb, gotowanych warzyw, zepsutej żywności, płynnych resztek jedzenia, odchodów zwierzęcych, tkanin, materiałów nieorganicznych, sztucznych materiałów organicznych, papieru, papierosów, materiałów i substancji zanieczyszczonych metalami ciężkimi lub toksycznymi związkami organicznymi, resztek roślin porażonych chorobami, chwastów z nasionami.
§ 6. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
§ 7. 1. Mycie pojazdów poza myjniami dopuszczone jest pod warunkiem, że ścieki odprowadzane są do zbiornika bezodpływowego.
2. Naprawa pojazdów  samochodowych  poza warsztatami naprawczymi może odbywać się na terenie nieruchomości, jeśli nie powoduje zagrożenia dla środowiska. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwanie zgodnie  z obowiązującymi przepisami.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 8. 1. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
  1. pojemniki na odpady 50 l, 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l,
  2. kontenery KP 7,
  3. worki z folii PE o pojemności 50 l, 80 l, 120 l, 160 l, 240 l o oznakowaniu i kolorystyce odpowiadającej dla grupy odpadów, do zbiórki których są przeznaczone.
  4. kosze uliczne o pojemności od 30 l do 70 l,
  5. inne pojemniki do segregacji odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych.
2. Określa się minimalną pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
  1. jeden pojemnik lub worek koloru zielonego na odpady komunalne typu „Szkło” o pojemności 50 l, 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  2. jeden pojemnik lub worek koloru niebieskiego na odpady komunalne typu „Papier” o pojemności 50 l, 80 l, 120 1 lub 240 1 - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 1;
  3. jeden pojemnik lub worek koloru żółtego na odpady komunalne typu „Metale i tworzywa sztuczne” o pojemności 50 l, 80 l, 120 1, 240 1,  - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  4. jeden pojemnik lub worek koloru brązowego na odpady komunalne typu „Bio” o pojemności 50 l, 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  5. jeden pojemnik lub worek koloru szarego na odpady komunalne typu „Popiół” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l;
  6. jeden pojemnik lub worek koloru zielonego na odpady komunalne typu „Szkło” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  7. jeden pojemnik lub worek koloru niebieskiego na odpady komunalne typu „Papier” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  8. jeden pojemnik lub worek koloru żółtego na odpady komunalne typu „Metale i tworzywa sztuczne” o pojemności 80 l,  120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  9. jeden pojemnik lub worek koloru brązowego na odpady komunalne typu „Bio” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  10. jeden pojemnik lub worek koloru szarego na odpady komunalne typu „Popiół” o pojemności 80 l, 120 l lub 240 l - dla zabudowy wielorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
  11. jeden pojemnik lub worek koloru zielonego na odpady komunalne typu „Szkło” o pojemności 80 l, 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
  12. jeden pojemnik lub worek koloru niebieskiego na odpady komunalne typu „Papier” o pojemności 80 l, 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
  13. jeden pojemnik lub worek koloru żółtego na odpady komunalne typu „Metale i tworzywa sztuczne” o pojemności 120l, 240l, 660l lub 1100l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
  14. jeden pojemnik lub worek koloru brązowego na odpady komunalne typu „Bio” o pojemności 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne;
  15. jeden pojemnik lub worek koloru szarego na odpady komunalne typu „Popiół” o pojemności 80 l, 120 l, 240 l, 660 l lub 1100 l - dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne.
  1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika lub worka na odpady  na 1 osobę miesięcznie w ilości 50l.
  2. Ustala się minimalną pojemność pojemnika lub worka na odpady na drogach publicznych i na przystankach komunikacyjnych oraz  na terenach przeznaczonych do użytku publicznego innych niż przystanki komunikacyjne - 30l.
  3. Określa się warunki rozmieszczenia pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów:
  1. podczas lokalizacji miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy szczególne;
  2. na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawić w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników jednostki wywozowej;
  3. pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, na wyrównanej powierzchni;
  4. pojemniki powinny być zabezpieczone przed dostępem zwierząt.
  5. Pojemniki lub kosze, na drogach publicznych  rozmieszcza się na przystankach komunikacyjnych,  a na terenie  nieruchomości, na których znajdują się obiekty służące do użytku publicznego w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego.
1) stosowanie ilości i pojemności pojemników proporcjonalnie do potrzeb aby nie dopuścić do przepełniania pojemników,
2) utrzymywanie pojemników w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności,
3) poddawanie pojemników, w których gromadzone są odpady komunalne, czyszczeniu i myciu.
7. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów, w szczególności poprzez niedopuszczanie do zalegania odpadów komunalnych poza pojemnikami i workami.
 Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości
§ 9. 1. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odbieranie ich przez jednostkę wywozową, z którą Gmina zawarła umowę na odbiór odpadów lub przekazanie do PSZOKu.
  1. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.
§ 10. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości:
1) odpadów niesegregowanych zmieszanych pozostałych po segregacji oraz odpadów ulegających biodegradacji stanowiących odpady komunalne :
  1. z zabudowy jednorodzinnej w okresie od kwietnia do października nie rzadziej niż raz  na dwa tygodnie, w pozostałym okresie ( od listopada do marca) nie  rzadziej niż raz w miesiącu.
  2. z zabudowy  wielolokalowej – w okresie od kwietnia do października nie rzadziej niż raz  na tydzień, w pozostałym okresie ( od listopada do marca) nie  rzadziej niż raz w miesiącu.
  1. odpadów segregowanych:
  1. tworzywa sztuczne, metal - co najmniej  raz w miesiącu
  2. papier, szkło - co najmniej raz na dwa miesiące.
  3. popiół - co najmniej 3 razy w roku zgodnie z harmonogramem
  4. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony - nie rzadziej niż 1 raz  na pół roku;
  5. pozostałych odpadów należy pozbywać się stosownie do potrzeb.
3) z terenów  przeznaczonych  do użytku publicznego - nie rzadziej niż raz w tygodniu. 
§ 11. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełniania się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości, z częstotliwością nie rzadziej niż raz w roku.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 12. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania użytkowania jednorazowych toreb (opakowań).
§ 13. Odpady ulegające biodegradacji powstające w zabudowie jednorodzinnej powinny być w miarę możliwości wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed
zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów
przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 14. 1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych  są obowiązane do:
  1. zachowania bezpieczeństwa  i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi,
  2. niezanieczyszczanie terenów  przeznaczonych do wspólnego użytku,
  3. sprawowania opieki nad zwierzętami, a w szczególności niepozostawiania ich bez stałego i skutecznego nadzoru,
  4. niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta  poprzez ich umieszczenie w przeznaczonych do tego celu koszach, a w przypadku ich braku, w koszach ulicznych lub pojemnikach przeznaczonych na niesegregowane ( zmieszane) odpady komunalne.
2. Obowiązek o którym mowa w ust. 1 pkt 4, nie dotyczy osób niewidomych korzystających z psów przewodników.  
 
Wymagania w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej
§ 15. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod warunkiem posiadania budynków  gospodarskich do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia  7 lipca  1994 r. Prawo budowlane.
2. Zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w pomieszczeniach zamkniętych lub na terenie ogrodzonych nieruchomości, skutecznie zabezpieczonych przed ich samodzielnym wydostaniem się poza teren nieruchomości. Wymogi określone w zadaniu pierwszym nie dotyczą pszczół miodnych.
3. Zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w sposób niepowodujący uciążliwości dla osób zamieszkujących nieruchomości  sąsiedzkie.
4. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest obowiązany:
1) zapewnić gromadzenie i usuwanie powstałych w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszej uchwały,
2) niezwłocznie usuwać zanieczyszczenia pozostawione przez zwierzęta gospodarskie na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku.
Obszary polegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej prowadzenia
§ 16. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
  1. zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej;
  2. obiektów użyteczności publicznej;
  3. nieruchomości, na których prowadzona jest hodowla zwierząt gospodarskich.
2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana w każdym roku w terminach od 15 kwietnia do 15 maja.
§ 17. Traci moc uchwała Nr II/11/18 Rady Gminy Dubeninki z dnia 28 grudnia 2018 r.. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubeninki (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z dnia 8 lutego 2019 r. poz. 851).
§ 18. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 19. Uchwała wchodzi  w życie po upływie 14 dni od dnia  ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Dubeninki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2020-12-29
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Stanisław Rudziewicz
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2021-01-08 09:30:59
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2021-01-08 09:33:47
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2021-02-11 12:42:59
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
962 raz(y)